Thursday, January 1, 2015

Pengumuman Penurunan Harga Minyak




Catatan mukadimah tahun Masihi 2015 ini saya mulakan dengan pengumuman oleh pihak berkuasa tentang penurunan harga minyak di seluruh negara. Berkuat kuasa tengah malam tadi (1 Januari 2015), harga minyak di seluruh negara telah diturunkan. Bagi rhon95, ia telah diturunkan dari RM2.26 kepada RM1.91, turun sebanyak 35 sen. Bagi disel pula, ia telah diturunkan dari RM2.23 kepada RM1.93, turun sebanyak 30 sen. Manakala bagi rhon97 pula, harganya telah diturunkan dari RM2.46 kepada RM2.11, turun sebanyak 35 sen.

Oleh itu, selaku rakyat Malaysia, kita harus berterima kasih kepada kerajaan yang ada kerana sudi juga menurunkan harga minyak. Bak kata pepatah entah dari mana, yang ada itu lebih baik daripada tiada. Ataupun, lewat itu lebih baik daripada langsung tiada. Kalau kerajaan tidak turunkan harga minyak, siapa lagi yang akan turunkan harganya!

Selaku pengguna, kita seluruh rakyat Malaysia sedang dididik untuk membeli minyak mengikut harga pasaran semasa. Ia bermakna, harga minyak tidak akan tetap di satu-satu takuk untuk jangka masa yang lama. Harganya akan berubah tanpa mengira masa kerana ia amat terikat dengan harganya di pasaran antarabangsa. Masa kini, oleh kerana harga minyak dunia sudah turun, maka sama ada seronok atau sebaliknya, harga minyak di negara kita pun harus diturunkan.

Walau bagaimanapun, semua orang sudah maklum, harga minyak dunia bukannya turun berkuat kuasa 1 Januari 2015. Harganya sudah pun menjunam turun sejak beberapa bulan yang lalu. Jadi hendak dikatakan betul-betul ikut harga pasaran pun tak kena juga. Agaknya kalau harga semasa minyak dunia naik hari ini, tak sampai lusa harga minyak negara pun akan naik juga?

Sewaktu harga minyak di negara kita tinggi, pelbagai harga barangan lain turut sama meningkat. Alasannya mudah, kenaikan harga minyak telah mengakibatkan peningkatan pelbagai kos. Alasan yang diberi semacam ada rasionalnya.

Sekarang harga minyak sudah turun dengan agak besar jumlahnya. Ini juga bermakna pelbagai kos yang dikatakan telah meningkat sebelum ini ekoran kenaikan harga minyak sepatutnya turut sama turun. Persoalannya, adakah harga barangan di negara kita akan turut sama turun seiring dengan penurunan harga minyak? Hanya pengguna sahaja yang mampu menjawabnya. Berdasarkan trend kuasa pengguna di negara kita, jika harga barangan tidak turun, mereka pun tidak bolehbuat apa-apa. Hanya yang termampu dilakukan ialah mengeluh, mengeluh dan mengeluh. Itu sahaja.

Pada hemat saya, harga barangan tidak akan turun sepertimana yang diharapkan selaras dengan penurunan harga minyak. Dengan erti kata lain, untuk harga barangan naik ia sangat mudah. Tanpa disuruh ia akan naik sendiri. Tetapi untuk menurunkan harga barangan yang telah naik, ia teramat sukar walaupun hanya penurunan satu sen. Sebab itulah acap kali juga pihak yang berkuasa terpaksa menggunakan anggota penguat kuasa untuk memastikan agar harga barangan terpilih tidak dinaikkan. Itu pun hanya berlaku dalam musim tertentu sahaja.

Akhirnya siapa yang akan menanggungnya? Pengguna juga!!!


No comments: