Saturday, January 17, 2015

Seorang Lagi Rakan Senasib Terpaksa Dipotong Kakinya



Beberapa hari yang lalu, saya mendapat maklumat daripada seorang rakan yang memberitahu seorang lagi rakan senasib (cacat penglihatan) terpaksa dipotong kakinya. Ia adalah gara-gara penyakit kencing manis yang dihidapinya. Rakan senasib yang dimaksudkan ialah Saudara Muhammad din Kassim. Kalau saya tidak silap, beliau juga turut dikenali sebagai Mad Sitiawan. Beliau telah pun menjalani operasi pemotongan kakinya sekitar seminggu yang lalu. Setakat yang saya maklum juga, pada masa ini beliau masih lagi terlantar di hospital Temerloh, Pahang.

Saya juga turut dimaklumkan bahagian kaki yang dipotong ialah kaki kiri beliau iaitu sehingga sebelum paras lutut. Manakala kaki kanannya pula turut terkena jangkitan tetapi masih belum ke tahap perlu dipotong.

Saudara Muhammad Kassim merupakan salah seorang AJK Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) negeri Pahang. Selain itu, beliau juga tiada pekerjaan tetap.

Semoga Saudara Muhammad Kassim tabah untuk menjalani hidup pada hari-hari mendatang. Sama-samalah kita mendoakan semoga beliau tetap tabah untuk meneruskan kehidupan seperti sedia kala. Jika dahulu beliau hanya cacat penglihatan, kini kecatatan beliau sudah bertambah satu lagi.

Semoga kita sama-sama mengambil iktibar daripada apa yang sudah ditakdirkan berlaku ke atas Saudara Muhammad bin Kassim.


No comments: