Wednesday, January 7, 2015

Pantai Morib




Pada 6 Januari (Selasa), saya sekeluarga telah menziarahi makam Almarhum Sultan Abdul Samad serta para kerabatnya di Bukit Jugra. Kami juga berkesempatan untuk melawat Istana Bandar yang terletak beberapa km dari kawasan permakaman tersebut. Hal ini akan saya kongsikan dalam catatan yang akan datang jika berkesempatan, insha-Allah.



Setelah selesai lawatan ke Istana Bandar, saya sekeluarga pun bergeraklah menghala ke pantai Morib yang letaknya tidak begitu jauh dari kedua-dua kawasan yang telah kami lawati sebelumnya. Tujuan utama lebih kepada untuk mengalas perut yang telah agak lama berkeroncong.



Sekitar jam 4.30 kami tiba di pantai berkenaan. Tempat yang mula-mula kami tuju ialah gerai makan. Dalam banyak-banyak gerai yang ada, kami memilih untuk mampir di sebuah gerai ikan bakar. Walaupun kelihatannya ia baru sahaja dibuka, tetapi kedengarannya beberapa pelanggan sudah mula menempah makanan laut dan masakan yang diingini.

Kami sekadar menempah ikan bakar biasa dan sotong bakar portugis. Bezanya, kalau bakar portugis ada tambahan sedikit sayuran dan lebihan sambal. Rasa makanannya agak sedap juga dengan harga yang boleh tahan juga.



Seusai makan, saya sekeluarga berjalan-jalan di sekitar pantainya. Tatkala itulah telinga saya menangkap seseorang sedang bermain gitar. Kami pun mehghala ke tempat tersebut.




Rupa-rupanya seorang pemuda sedang memetik gitar. Saya pun tak pasti sama ada dia memang benar-benar pandai main gitar atau sebaliknya kerana setakat yang saya dengar beliau hanya memetik tali-talinya sahaja. Namun begitu, agaknya apabila dia terpandang sahaja saya, dia terus menyanyikan lagu “Namun kupunya hati” dengan iringan gitarnya. Saya bukan terharu, tapi hampir tergelak dibuatnya. Apatah lagi bila saya dengari nyanyiannya tidak sempurna. Sekadar rangkap tertentu sahaja yang diulang beberapa kali. Dengan tujuan untuk memberhentikan nyanyian beliau, bila salah satu rangkap habis, saya pun tepuk tangan dengan agak kuat. Dia betul-betul berhenti menyanyi. Objektif saya tepuk tangan tercapai!

Apabila dia berhenti menyanyi, dia ajak saya duduk disebelahnya. Mulanya saya agak keberatan. Mendengarkan dia begitu bersungguh, akhirnya saya tidak menolaknya. Setelah saya duduk disebelahnya, dia pun main satu lagi lagu khas untuk saya.




Sebelum saya dan keluarga meninggalkannya, dia bertanya sama ada saya ada dapat bantuan daripada JKM atau tidak. Saya jawab, saya tidak dapat bantuan berkenaan. Bila dia tanya mengapa, saya jawab kerana saya tidak layak. Mendengar jawapan saya, pemuda berkenaan begitu beriya minta saya agar memohon bantuan daripada JKM. Saya hanya diam dan dengar sahaja gesaannya. Sepatutnya dia tanya mengapa saya tidak layak!



Di pantai ini juga kedapatan banyak monyet. Gelagatnya pula berbagai. Kalau ia perasan aksinya sedang diperhatikan, maka semakin galaklah tingkahnya.

Di pantai Morib, saya dapat menghirup udara yang segar untuk menyegarkan lagi minda.


No comments: