Wednesday, August 31, 2016

Datuk Husam Musa Menyertai PAN: Sekadar Catatan Ringkas




Menjelang ambang malam merdeka malam tadi, Datuk Husam Musa mengumumkan bahawa beliau kini menyertai Parti Amanah Negara (PAN). Pengumuman berkenaan telah dibuat dalam satu majlis makan malam di Cyber Jaya. Untuk berita mengenai pengumuman tersebut, sila klik
di sini

Pengumuman Datuk Husam untuk menyertai Amanah akan memberi kesan besar terutamanya terhadap masa depan politik PAS dan PAN. Bagi PAN, penyertan Datuk Husam mempunyai kepentingannya yang tersendiri. Penyertaan beliau bakal memperkukuhkan lagi bukan sahaja PAN tetapi juga Pakatan Harapan (PH). Datuk Husam yang sememangnya jarang kering idea ketika berdepan dengan cabaran, sudah tentu berupaya untuk melonjakkan lagi sokongan orang ramai terhadap PAN. Dengan kehadiran Datuk Husam secara rasmi bersama-sama PAN, maka saya yakin pelbagai perancangan dan strategi akan diatur dan dilaksanakan bagi memastikan kejayaan PAN terutamanya dalam menghadapi PRU ke-14 nanti.




Manakala PAS pula buat masa ini mungkin masih tidak merasai kesan kehilangan tokoh seperti Datuk Husam. Namun demikian, untuk jangka panjang, PAS tetap akan merasai bahana kesan daripada pemecatan Datuk Husam daripada parti berkenaan. PAS sama sekali tidak boleh bergantung kepada nama baik dan reputasi yang telah ditinggalkan oleh tokoh seperti Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz semata-mata. Walaupun PAS masih belum dapat melahirkan tokoh seperti Allahyarham pada masa ini, kehilangan tokoh seperti Datuk Husam bakal mengakibatkan PAS semakin dirundung malang.

Tokoh seperti Datuk Husam inilah yang akan melonjakkan PAN yang akhirnya berupaya untuk menjadi parti politik alternatif kepada PAS tidak lama lagi.


No comments: