Wednesday, August 24, 2016

Sembang Senja




Tengah hari tadi, saya bersama-sama 2 lagi rakan setugas menggunakan perkhidmatan grab car untukpulang ke rumah. Pemandunya baik, peramah dan sopan. Dari mula naik hinggalah sampai ke rumah saya, beliau tak henti bercakap. Ada sahaja ceritanya terutama yang lucu.

Setiba saja di hadapan rumah, saya pun menghulurkan jumlah tambang yang perlu dibayar. Pemandu berkenaan menolaknya dengan alasan dia ingin membantu. Saya beritahu beliau, saya bekerja, jadi tiada masalah untuk membayar tambangnya. Beliau tetap menolak tambang berkenaan dengan alasan sudah berniat untuk membantu saya dan dua rakan saya tadi.

Apabila saya terus ingin menghulurkan jumlah tambangnya, pemandu berkenaan pun berkata: “Bang, berilah saya peluang untuk dapat pahala”. Terdiam sebentar saya dibuatnya dengan kata-kata beliau itu. Nampaknya beliau begitu ikhlas. Saya tidak mampu lagi menahannya.

Sebelum turun saya sempat mendoakan agar ditambahkan berkat untuknya.

Pisang emas dibawa belayar
Masak sebiji di atas peti
Hutang emas boleh dibayar
Hutang budi dibawa mati.


No comments: