Monday, August 29, 2016

Siti Haida Akan Meninggalkan PERTIS




Menurut satu sumber maklumat, Siti Haida Hamedan, salah seorang kakitangan Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS), akan meninggalkan persatuan berkenaan selaku kakitangan. Menurut maklumat itu lagi, notis pemberhentian telah dihantar kepada pihak yang berkaitan di PERTIS pada Jumaat lalu. Menurut sumber maklumat itu lagi, perletakan jawatan beliau akan berkuat kuasa pada 1 Oktober nanti.


(Siti Haida dan suaminya)



Siti Haida mula berkhidmat dengan PERTIS selaku kakitangan tetap pada pertengahan tahun 2008. Beliau pernah ditempatkan di bahagian penerbitan serta di bahagian pentadbiran. Beliau mempunyai pengalaman yang agak luas dalam bidang penerbitan, terutamanya penerbitan buku teks Braille. Selain itu, beliau juga mempunyai pengetahuan dan pengalaman yang agak luas dalam soal berurusan dengan agensi dan jabatan kerajaan, terutamanya dengan Bahagian Buku Teks, Kementerian Pendidikan. Selain itu, Siti Haida juga sering diberi kepercayaan untuk memberi latihan jangka pendek kepada para penuntut, terutamanya daripada institusi pengajian tinggi berkaitan dengan Braille jawi dan Arab. Setakat ini, saya sendiri tidak pasti sebab sebenar beliau meletakkan jawatan di PERTIS.

Dalam hal ini, PERTIS harus bertindak secara betul khususnya untuk mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh Siti Haida. Pada hemat saya, kakitangan gantian sama ada secara sementara atau secara tetap harus segera dicari supaya segala perancangan dan tugasan yang sedang berjalan tidak akan tergendala. Dalam hal ini juga, cara mengisi kekosongan yang ada janganlah dibuat secara tangkap muat semata-mata. Kriteria tertentu harus ada untuk dijadikan panduan agar kakitangan baru benar-benar memenuhi keperluan sebenar di PERTIS.

Kepada Siti Haida, diucapkan selamat berjaya dalam apa jua bidang yang akan anda ceburi selepas ini. Selain itu, kita juga jangan lupa pada sejarah iaitu ada kakitangan yang telah meletakkan jawatan di PERTIS, kemudiannya kembali untuk berkhidmat di PERTIS semula. Hal yang serupa juga tidak mustahil boleh berlaku untuk kali keduanya.


No comments: