Monday, May 29, 2017

Khairy Mungkin Kurang Faham





Pagi ini, tatkala membelek-belek akhbar di ruang internet, saya terbaca satu berita mengenai saranan Ketua Pemuda UMNO berkaitan peranan jabatan agama Islam. Menurut Khairy, beliau mencadangkan supaya jabatan agama Islam agar lebih memberi tumpuan kepada membantu golongan asnaf daripada menangkap orang yang tidak berpuasa.

(Klik di sini untuk sumber berita).

Kita harus sama-sama faham, dua prinsip asas dalam pelaksanaan Islam ialah melaksanakan yang baik (amar maaruf) dan mencegah kemungkaran (nahi munkar). Memberi tumpuan kepada membantu golongan yang memerlukan memang sudah dan sedang dilaksanakan oleh jabatan agama di setiap negeri. Jika pihak yang berkuasa tidak menjalankan tugasnya untuk mencegah orang Islam daripada makan di khalayak ramai semasa Ramadan, maka bagaimanakah pihak yang berkenaan dapat melaksanakan prinsip mencegah kemungkaran?

Rasanya apa yang dilakukan oleh jabatan-jabatan agama Islam di setiap negeri melalui penguatkuasaan sedemikian sudah cukup baik bagi menjaga kesucian Islam dan kemurnian Ramadhan. Janganlah kerana ada individu yang kurang faham, maka ia mengakibatkan apa yang baik yang sedang dilaksanakan terganggu. Sepatutnya Khairy harus mendapatkan pandangan bapa mertuanya lebih dahulu dalam hal ini sebelum membincangkannya secara umum. Kelak tidaklah orang mengatakan, bapa mertua alim tapi menantu jahil.

Kepada pihak yang berkuasa, teruskan tugas anda bagi menjaga kesucian Islam dan kemurnian Ramadhan. Jangan sekali-kali kalian lemah semangat dek kenyataan-kenyataan negatif sebegini. Kadangkala orang politik lebih mengganggu daripada membantu.

Ramadhan Karim.


No comments: