Tuesday, May 30, 2017

Makam Tun Teja




Tun Teja merupakan seorang lagi tokoh wanita yang dikatakan pernah wujud di zaman kesultanan Melayu Melaka. Asal beliau dari negeri Pahang. Dibawa ke Melaka bagi dipersembahkan kepada sultan Melaka ketika itu atas sebab tertentu.


(Makam Tun Teja)


Terdapat dua versi yang berbeza tentang siapa yang telah membawa Tun Teja ke Melaka dari Pahang. Satu versi mengatakan Hang Tuah adalah tokoh yang telah membawa Tun Teja ke Melaka untuk dipersembahkan kepada Sultan Mansur Shah. Manakala satu lagi bersi mengatakan Hang Nadim yang telah membawa Tun Teja ke Melaka untuk dipersembahkan kepada Sultan Mahmud Shah dengan tujuan agar kesalahannya kepada sultan dapat diampunkan.






Tun Teja dikatakan seorang wanita yang sungguh cantik. Kecantikannya telah menyebabkan sultan Melaka naik berahi dibuatnya. Mana-mana orang yang berjaya mempersembahkan Tun Teja kepada sultan Melaka, beliau telah dianugerahi dengan anugerah yang besar. Sebagai contoh, Hang Nadim telah diampunkan dosanya oleh Sultan Mahmud Shah kerana berjaya membawa Tun Teja ke Melaka.


(Klik di sini untuk mendengar lagu tentang Tun Teja)


Tun Teja dikatakan telah mangkat tatkala Sultan Mahmud Shah dan para pengikutnya sedang berundur setelah tewas di tangan Portugis. Maka di kawasan inilah Tun Teja telah dimakamkan dengan penuh istiadat di raja.

Alfatihah ....

Di bawah ini dikongsikan beberapa foto di makam almarhumah.





No comments: