Monday, October 2, 2017

Bangsa Kurdis Ingin Merdeka




Tatkala membelek-belek akhbar di ruang internet, saya tertarik dengan berita daripada The Guardian, “More than 92% of voters in Iraqi Kurdistan back independence”. Sejak dari awal lagi, referendom ini sama sekali tidak diiktiraf oleh kerajaan Iraq. Bahkan keputusan referendom berkenaan dijangka akan mengundang konflik di bahagian wilayah Kurdis yang dikuasai Iraq.

Klik di sini untuk sumber berita

Untuk pengetahuan bersama, wilayah Kurdistan dikuasai oleh beberapa negara. Ia termasuklah Iraq, Turki dan Iran. Ini menyukarkan bangsa Kurdis untuk membebaskan tanah air mereka kerana harus berjuang menentang sekurang-kurangnya 3 buah negara. Manakala perjuangan bangsa Kurds untuk membebaskan tanah air mereka pula sudah berterusan agak lama. Wilayah Kurdis ini pula kaya dengan hasil minyak. Maka itulah hampir mustahil untuk negara-negara berkenaan memberi kemerdekaan kepada bahagian wilayah Kurds yang mereka kuasai. Antara tokoh pejuang Islam silam yang amat terkenal dari bangsa Kurds ialah Salahuddin Al-Aiyubi.

Apa yang sedang berlaku di Kurdistan juga mempunyai iktibar yang tersendiri untuk tanah air kita tetapi dari sudut yang agak berbeza. Struktur negara kita yang berasaskan sistem persekutuan terbahagi pula kepada beberapa buah negeri. Ada antara negeri-negeri berkenaan pula memang kaya dengan hasil minyak. Mudah-mudahan semua negeri yang sedang membentuk Persekutuan Malaysia hari ini akan terus kekal setia bersama Persekutuan Malaysia. Janganlah hanya kerana ada minyak, ada pihak yang ada menyimpan cita-cita untuk membuat referendom sepertimana di wilayah Kurds Iraq.

Sesungguhnya kehilangan kedaulatan bangsa dan negara kita ke atas Singapura dan Pulau Batu Puteh amat terkesan di hati saya.


No comments: