Sunday, October 1, 2017

Sambutan Maal Hijrah PERTIS Pahang




Semalam (30 September), majlis sambutan Maal Hijrah peringkat PERTIS Pahang telah berlangsung. Ia telah berlangsung di perkarangan pejabat PERTIS Pahang, Kampung Mambang Brulang, Mentakab, Pahang. Saya telah diundang oleh PERTIS Pahang ke majlis tersebut selaku perasmi. Mulanya saya agak keberatan untuk hadir, maklumlah saya bukan berjawatan lagi dalam PERTIS. Namun demikian, selepas melihat kesungguhan mereka mengundang, akhirnya saya memberi persetujuan untuk menunaikan hajat kawan-kawan di PERTIS Pahang.



Menurut saksi mata, sekitar 40 orang telah menghadiri majlis berkenaan. Istimewanya majlis berkenaan turut diserikan dengan hidangan bubur asyura yang dikacau sendiri oleh para ahli PERTIS Pahang secara bergotong-royong.

(Ustaz Mohd Nor Awang Ngah)


Selain daripada barisan kepimpinan PERTIS Pahang, tetamu lain yang turut hadir ialah Ustaz Mohd Nor Awang Ngah selaku wakil daripada PERTIS Pusat. Ustaz Mohd Nor juga merupakan tenaga pengajar untuk kelas Alquran Braille yang sedang berlangsung di PERTIS Pahang.

Selain daripada siri ucapan aluan dan perasmian, majlis sambutan berkenaan juga turut diserikan dengan ceramah oleh dua orang penceramah iaitu Ustaz Zuhri Jamil daripada Majlis Agama Islam Dan Adat Resam Melayu Pahang serta Ustaz Azfarizan daripada Jabatan Agama Islam Pahang. Kedua-dua penceramah berkenaan menyampaikan ceramah mengenai hijrah serta kaitannya dengan kehidupan hari ini.

(Saya merasmikan majlis)



Dalam ucapan perasmian, saya telah menekankan beberapa keistimewaan yang ada pada ahli PERTIS Pahang. Saya menegaskan iaitu komitmen para ahli PERTIS Pahang selama ini cukup baik terhadap apa juga aktiviti yang dilaksanakan oleh PERTIS Pahang. Ini terbukti dengan jumlah kehadiran yang tidak pernah mengecewakan dalam setiap aktiviti yang dianjurkan. Walaupun para ahli PERTIS Pahang tinggal berjauhan daripada pejabat PERTIS di Mentakab, namun ia bukan halangan untuk mereka hadir. Saya juga turut mengucapkan berbanyak terima kasih kepada pelbagai agensi kerajaan serta badan bukan kerajaan di Pahang kerana telah menghulurkan sokongan serta bantuan kepada PERTIS Pahang tanpa jemu. Mudah-mudahan sokongan serta bantuan yang diberi akan berterusan.

Majlis telah diakhiri dengan jamuan tengah hari. Jamuan ini walaupun secara sederhana tapi ia tetap meriah. Pada waktu inilah saya berkesempatan bertanya khabar dengan kawan-kawan yang agak lama tidak saya temui. Kami sama-sama gembira kerana dapat bertemu lagi. Walaupun saya bukan lagi YDP PERTIS, tetapi sambutan mereka masih seperti dahulu juga.




Terima kasih banyak-banyak saya ucapkan kepada para ahli serta kawan-kawan di PERTIS Pahang. Budi baik kalian hanya Allah sahaja yang akan membalasnya.





No comments: