Monday, October 2, 2017

Kes Anggota TLDM Meninggal Dunia Dan Cedera Jangan Dipandang Remeh




Hari ini kita dikejutkan lagi dengan berita dua anggota Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) cedera dan dipercayai didera. Pada Jumaat lepas, negara dikejutkan dengan berita kematian 2 orang anggota TLDM ketika dalam bilik tahanan.

Klik di sini untuk sumber berita

Sebagai orang awam, memang saya tidak tahu menahu prosedur yang ditetapkan dalam angkatan tentera, khususnya TLDM. Namun demikian, apabila 2 insiden yang melibatkan kematian dan kecederaan terjadi dalam masa yang singkat, tentulah ada sesuatu yang tidak kena yang telah berlaku.

Kematian dan kecederaan yang berlaku sudah tentulah menimbulkan situasi resah dan gelisah dalam kalangan ahli keluarga. Mereka menyerahkan anggota keluarga mereka untuk memasuki tentera untuk negara dan bukan untuk didera secara percuma. Jika mereka mati atau cedera ketika mempertahan kedaulatan negara, sudah tentulah seluruh ahli keluarga reda dengan apa yang telah berlaku.

Untuk masa yang terdekat, pihak yang berkaitan harus mengkaji semula segala prosedur yang berkaitan bagi mengelakkan insiden yang serupa berlaku lagi. Pastikan agar pisang tidak berbuah dua kali.

Buat masa ini, masih awal untuk membuat sebarang kesimpulan mengenai sebab kematian dan kecederaan para anggota TLDM berkenaan. Memang semua pihak harus menyerahkan kepada pihak yang berwajib untuk menjalankan siasatan secara terperinci. Pada masa yang sama, semua pihak amat berharap agar keadilan yang hakiki akan dapat ditegakkan.

Seluruh rakyat dan negara akan merasa sedih dan kerugian jika ada anggota tentera kita mati sebelum berjuang.


No comments: