Wednesday, August 15, 2012

Selamat Bercuti Persekolahan



Hari ini merupakan hari terakhir sebelum cuti persekolahan pertengahan semester kedua. Kebetulan hari raya aidil fitri tahun ini juga jatuh dalam musim cuti kali ini. Manakala pihak kerajaan pula menerusi Kementerian Pelajaran telah mengisytiharkan esok (16 Ogos) dan lusa (17 Ogos) sebagai cuti berganti. Maknanya kedua-dua cuti esok dan lusa wajib diganti pada tarikh yang telah pun ditetapkan.



Di sekolah saya pula, perhimpunan pagi telah berjalan seperti biasa. Namun begitu, yang terserlah ialah mood untuk cuti khususnya dalam kalangan murid-murid yang begitu nyata. Keriangan mereka untuk bercuti cukup jelas pada suara dan aksi murid-murid berkenaan.



Sementara itu, dalam pesanannya kepada murid-murid, pengetua sekolah telah mengingatkan mereka supaya sentiasa mengutamakan keselamatan ketika bercuti. Katanya lagi, pastikan supaya semua murid kenal pasti bas apa dan di hentian mana mereka akan naik bas. Seterusnya, pengetua juga tidak lupa mengingatkan agar murid-murid supaya pulang semula ke sekolah pada tarikh yang telah ditetapkan. Akhirnya pengetua tidak lupa berkirim salam kepada para ibu bapa sekalian.



Manakala dalam kalangan guru-guru pula, hal yang hampir serupa juga tidak tersembunyi lagi. Keriangan dan keceriaan sentiasa mewarnai suara asing-masing. Maklumlah hari raya dan cuti pertengahan semester berlaku serentak.

Kepada semua, diucapkan selamat bercuti. Seperti kata pengetua SMPK Setapak, En. Jalaluddin Yusof, jaga diri baik-baik dan utamakan keselamatan diri.

No comments: