Saturday, November 28, 2009

Coretan Malam

Sewaktu minum petang tadi, saya dimaklumkan oleh adik ipar iaitu harga getah sekarang tinggi. Sekilo boleh mencecah hampir RM4.00. Sepatutnya, tatkala mewah sebeginilah maka semua yang terlibat kena berjimat-cermat. Maklumlah harga tinggi sebegini bukannya pada setiap masa. Ada kalanya harganya akan turut menjunam. Bagi yang beringat dan sentiasa sediakan payung sebelum hujan, maka kesempatan yang ada akan dimanfaatkan dengan sebaiknya. Waktu mewah seperti ini mereka akan menyimpan dan sekali-kali tidak akan boros berbelanja.

Manakala bagi yang tidak beringat, waktu mewah seperti ini, mereka akan berbelanja sehabisnya. Bila harga komoditi tersebut merudum, barulah teringat nak menyimpan. Inilah yang dikatakan orang, sudah hujan baru nak cari payung.

Saya rasa, dalam menguruskan ekonomi negara, ataupun menguruskan pendapatan keluarga sendiri, cara pengurusan ekonomi seperti yang pernah dilakukan oleh Nabi Allah Yusuf patut dijadikan teladan. Sewaktu mewah tidak berbelanja berhabisan supaya menjadi bekal ketika susah dan sempit. Demikianlah sejarah memberitahu dan mengajar kita semua. Hanya kita sahaja yang sering bebal kerana tak mahu belajar dari sejarah.

Apa yang tak sedapnya, kata adik ipar saya, waktu harga getah sedang tinggi seperti inilah hal lain pula yang berlaku. Kadang-kadang berlaku kecurian getah. Ada kalanya yang melakukan kerja terkutuk tersebut bukannya orang lain, orang sekampung juga. Hendak diadukan kepada polis, bukti tak cukup, tapi syak tu adalah.

Apa yang agak memeranjatkan saya ialah apabila adik ipar saya memberitahu, ada juga yang sanggup membubuh pasir, batu atau ranting kayu ke dalam mangkuk yang berisi getah. Bila difikirkan, saya pun tak pasti apa untungnya kepada orang yang berbuat khianat sedemikian. Mungkin hatinya saja yang puas melihat kerugian dan kesusahan orang lain. Harap-harapnya kita semua dijauhkan daripada berperangai seperti syaitan.

Salam dari Melaka.

No comments: