Friday, November 27, 2009

Suasana Hari Raya Qurban Di Kampung Sendiri

Pada tahun ini (1430 Hijrah), giliran kami sekeluarga menyambut hari raya Qurban di kampung saya di Melaka. Dari JB, saya terus singgah di Melaka pada hari Rabu lalu. Seperti kebiasaan, persiapan untuk sambutan hari raya Haji di sebelah pantai barat tidaklah semeriah mana. Namun begitu, persiapan serba sedikit tetap dibuat. Yang mana akan mengadakan majlis qurban, sudah tentulah bersiap sedia dengan lembu atau jenis binatang yang akan diqurbankan.



Pada hari raya Qurban kali ini, seluruh adik-beradik saya pulang. Maka pada malam hari raya, riuh-rendah juga di buatnya di rumah ibu saya, suatu keadaan yang amat dinanti-nantikan oleh Luqman. Maklumlah ibu saya sudah mempunyai 16 orang cucu. Cucunya yang ke-16 baru sahaja berusia 13 hari. Luqman merupakan cucunya yang ke-13.

Seperti biasa, pada pagi hari raya, kami tidak bersarapan dahulu. Mengikut sunnah, pada hari raya Qurban, kita digalakkan mengambil makanan selepas selesai solat sunat hari raya. Kami sekeluarga telah bersolat sunat hari raya di masjid yang letaknya sekitar 1.6 km dari rumah saya. Saya merasakan, di masjid, jemaahnya ramai, tapi tidaklah seramai pada hari raya aidil fitri. Itu apa yang dapat saya rasakan.



Selesai solat sunat hari raya, di rumah ibu saya upacara qurban dijalankan. Seekor lembu dijadikan qurban pada tahun ini. Tuan Haji Md Nor (imam di kampung ini) telah menyempurnakan penyembelihan lembu kali ini. Upacara penyembelihan mudah sahaja dilaksanakan.





Setelah itu, kami sekeluarga dengan disertai oleh orang-orang kampung telah beramai-ramai melapah lembu berkenaan. Tujuannya untuk memudahkan pembahagian daging lembu kepada yang layak. Di sinilah terserlahnya semangat ukhwah serta kerjasama antara penduduk kampung yang sentiasa terjalin erat. Semangat ukhwah dan kerjasama sebegini jarang dapat disaksikan di kawasan bandar. Ini mungkin disebabkan suasana latar masyarakat yang berbeza.



Selepas solat Jumaat, saya serta seluruh seisi keluarga mengadakan kenduri kecil. Kami semua sangat-sangat bersyukur dengan rezeki serta pelbagai nikmat lain yang telah dikurniakan-Nya.

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat hari raya Qurban kepada seluruh muslimin dan muslimat, teristimewa kepada semua pengunjung blog inni. Saya juga mengucapkan terima kasih kepada mereka yang telah memberi ucapan selamat hari raya kepada saya sama ada menerusi SMS ataupun email. Marilah sama-sama kita hayati natijah dan iktibar daripada sambutan hari raya Qurban. Sesungguhnya tiada pengorbanan yang lebih abadi selain daripada pengorbanan semata-mata kerana Allah dan rasul-Nya.

Salam Dari Melaka.

No comments: