Friday, February 12, 2010

Bicara Umum

Terima Kasih Kepada Kakitangan Hotel Quality



Saya baru sahaja selesai menghadiri satu mesyuarat di Hotel Quality, Kuala Lumpur. Mesyuarat kali ini telah berlangsung dari 7 Februari hingga 12 Februari 2010. Di sepanjang mesyuarat, semua ahli mesyuarat memang dikehendaki supaya menginap di hotel.



Pada hujung Disember lalu, saya juga telah menghadiri satu lagi mesyuarat di hotel yang sama. Waktu itu, saya telah menginap di Hotel Quality selama lebih kurang 10 hari dan 9 malam.



Apa yang ingin saya ketengahkan di sini ialah, setelah berpeluang menginap di hotel tersebut sebanyak 2 kali dan dalam jangka masa yang agak panjang, saya mendapati kakitangannya bukan sahaja baik, mesra dan peramah, bahkan yang lebihistimewa lagi ialah para kakitangannya mesra OKU, terutamanya golongan cacat penglihatan. Ada beberapa pengalaman saya sendiri yang menunjukkan bahawa kakitangan hotel berkenaan mesra OKU.

Jika saya sampai sahaja di kaunter, kakitangan yang ada di sana akan terus bertanya jenis pertolongan yang saya perlukan. Walaupun pertolongan yang diperlukan mungkin ke tahap menghantar ke bilik penginapan, mereka tetap sudi menolong.

Selain itu, kakitangan di Coffee House juga amat mesra. Kebiasaannya, bila saya tiba sahaja di Coffee House, kakitangannya akan terus menyambut saya, membawa saya ke tempat duduk yang sesuai, kemudian terus bertanya menu yang saya ingini. Jika saya meminta mereka menyebutkan menu yang ada, mereka tidak keberatan. Kebiasaannya saya tidak perlu memanggil semula mana-mana kakitangan untuk menambah makanan atau sebagainya, kerana bila mereka lihat pinggan saya hampir kosong, mereka akan datang dan terus bertanya sama ada saya ingin menu baru atau menambah menu yang baru saya habiskan. Bahkan ada seorang dua kakitangan yang akan terus menghidangkan satu makanan kegemaran saya ketika bersarapan tanpa bertanya dahulu kepada saya. Bila saya bertanya, bagaimana mereka tahu yang ini makanan kegemaran saya? Mereka menjawab, kerana pada bulan Disember dahulu saya sering memesan makanan berkenaan ketika bersarapan.

Oleh itu, oleh kerana sebahagian besar kakitangan di hotel ini mesra OKU, maka saya lebih yakin untuk bergerak bersama-sama rakan-rakan yang secacat atau secara bersendirian di dalam premis hotel walaupun tanpa bantuan daripada rakan-rakan yang berpenglihatan. Di sini, saya tidaklah bermaksud rakan-rakan yang berpenglihatan dalam mesyuarat kali ini kurang membantu. Saya tidak sekali-kali bermaksud demikian.

Kepada Cik Faizah, Cik Nurul, Cik Mimi, Cik Shidah, En. Mike, dan seluruh kakitangan di Hotel Quality, berbanyak-banyak terima kasih saya ucapkan. Saya yakin, sikap anda semua yang mesra OKU bukan semata-mata kerana tugas, tapi anda sememangnya insan yang baik.



Kepada rakan-rakan yang secacat pula, pergantungan kita kepada pertolongan dan bantuan daripada orang lain memang tidak dapat dielakkan. Oleh itu, jangan cerewet bila dibantu atau tatkala inginkan pertolongan. Kita juga jangan terlalu bergantung dan mengharap hanya kepada seorang dua rakan yang berpenglihatan semata-mata, kerana jika perkara sedemikian berlarutan, nanti pertolongan dan bantuan akan semakin jauh daripada kita.

1 comment:

Anonymous said...

walaupun terkilan kerana nama saya tidak dinyatakan tetapi saya siarkan juga artikel ni dalam Facebook saya.