Friday, May 14, 2010

Giliran Wee Choo Keong Pula Meninggalkan PKR

Sebentar tadi, sewaktu dalam perjalanan pulang dari Putrajaya, saya terdengar berita melalui siaran radio bahawa ahli parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong telah mengisytiharkan keluar dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) hari ini (14 Mei). Setelah tiba di rumah, saya segera mencari maklumat lanjut berita tersebut. Berikut adalah petikan berita yang saya perolehi daripada segmen Terkini dalam Utusan:


Skandal pasir: Ahli Parlimen Wee Choo Keong keluar PKR
14/05/2010 8:09pm

KUALA LUMPUR 14 Mei – Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong hari ini mengisytiharkan keluar Parti Keadilan Rakyat (PKR) kerana kesal dengan kepemimpinan PKR dan pakatan pembangkang yang gagal mengambil tindakan terhadap skandal pasir di Dengkil, Selangor.
Katanya beliau setakat ini, tidak bercadang menyertai mana-mana parti dan akan menjadi Ahli Parlimen Bebas.
"Saya mengumumkan keluar parti dan meletakkan jawatan dalam PKR setelah kecewa dengan kepemimpinan tertinggi PKR dan pakatan rakyat yang gagal mengambil tindakan sewajarnya berkenaan isu pasir di Dengkil.
"Saya merasakan saya tidak boleh lagi menyumbangkan khidmat dalam keadaan sebegini terutama isu-isu yang saya sendiri tidak boleh percayai,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.
Choo Keong, seorang peguam berkata, beliau telah memaklumkan peletakan jawatannya kepada majlis tertinggi PKR. – Bernama


Walaupun saya sekadar peminat dan pemerhati politik berstatus ikan bilis, saya merasakan alasan yang diberi oleh Wee Choo Keong untuk meninggalkan PKR kerana skandal pasir di Dengkil amat dangkal. Skandal berkenaan berlaku di Dengkil dan bukannya di Wangsa Maju. Kalau alasan meninggalkan PKR kerana kegagalan membela para peniaga pasar dinihari di Danau Kota mungkin boleh diterima, dan tindakan yang sepatutnya dilakukan oleh Wee jika bersandarkan alasan tersebut bukannya meninggalkan parti siasah, tetapi tindakan yang lebih tepat ialah dengan mengosongkan kerusi parlimennya di Wangsa Maju.

Saya pernah terbaca tulisan seorang blogger tersohor di tanah air beberapa minggu lalu, di mana beliau meramalkan suatu hari nanti Wee Choo Keong akan meninggalkan PKR juga. Nampaknya apa yang berlaku hari ini membuktikan bahawa ramalan blogger berkenaan bukannya sekadar telekan nujum Pak Belalang.

Dengan pengisytiharan Wee Choo Keong keluar dari PKR, maka setakat ini PKR sudah kehilangan 6 kerusi parlimen. Jika pada 8 Mac 2008, PKR mempunyai sebanyak 31 kerusi di Dewan Rakyat, hari ini jumlah kerusi PKR di Dewan Rakyat hanya berjumlah 25 sahaja. Pada 25 April lalu, PKR telah kehilangan kerusi kelimanya apabila parlimen Hulu Selangor berjaya dirampas oleh Barisan Nasional (BN) dalam satu pilihanraya kecil. Agak-agaknyalah, selepas ini entah siapa pula yang akan meninggalkan PKR!

Ramalan yang mengatakan suatu hari kelak Wee Choo Keong akan meninggalkan PKR juga kini sudah tampak kenyataannya. Persoalannya, mengapa Wee Choo Keong memilih hari ini untuk mengisytiharkan keluar dari PKR? Mengapa beliau tidak mengisytiharkan keluar parti beberapa minggu lepas, ataupun beberapa hari lagi? Adakah hari ini sengaja dipilih sebagai sebahagian daripada strategi dalam pilihanraya kecil parlimen Sibu?

Biar apa pun alasannya, langkah Wee Choo Keong ini sudah tentu akan memberi kesan kepada pakatan pembangkang, khususnya kepada PKR sendiri, setidak-tidaknya untuk jangka masa terdekat. Kuasa politik PKR dalam pakatan pembangkang semakin lemah. Sebaliknya, DAP pula sedang mengukuhkan keunggulannya dalam pakatan pembangkang. Sekiranya calon DAP menang dalam pilihanraya parlimen Sibu, maka keunggulan DAP semakin menyerlah. Maka tidak menghairankan bila tiba masanya nanti, DAP pula yang akan berperanan lebih besar selaku peneraju pakatan pembangkang. Sekiranya ini yang berlaku, sudah tentulah ia akan menggugat sokongan dan dokongan orang Melayu terhadap pakatan pembangkang itu sendiri.

Di samping itu, langkah Wee Choo Keong ini juga semakin mempercepatkan usaha Barisan Nasional (BN) untuk kembali memperoleh majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat tanpa menanti pilihanraya umum berikutnya. Pertambahan wakil bebas di Dewan Rakyat akan memudahkan usaha BN untuk kembali memperoleh majoriti dua pertiga kerana setidak-tidaknya wakil-wakil bebas ini lebih cenderung untuk menyokong BN daripada pakatan pembangkang dalam kebanyakan isu.

Di samping itu, langkah Wee Choo Keong inii juga telah memberi imej yang kurang baik terutamanya terhadap kepimpinan PKR itu sendiri. Jika diteliti alasan yang digunakan oleh bekas-bekas ahli PKR yang telah keluar parti ini, skrip mereka hampir sama, iaitu kecewa dengan kepimpinan PKR. Kalau seorang yang menggunakan alasan sedemikian mungkin ia tidak memberi bekas kepada kepimpinan PKR. Tetapi jika skrip yang sama digunakan oleh beberapa orang untuk meninggalkan PKR, maka orang ramai akan turut sama mempersoalkan kewibawaan barisan kepimpinan PKR. Sama ada ia benar atau tidak, pada tahap ini ia bukan menjadi persoalan penting. Setidak-tidaknya ia telah mencalarkan kredibiliti kepimpinan PKR yang ada sekarang.

Apa yang nyata di sini, PKR mempunyai sebilangan ahli parlimen dan DUN yang kurang setia kepada parti. Sebab itulah mereka tidak segan silu meninggalkan PKR tanpa bangun daripada kerusi masing-masing.

Saya meminati politik sejak sebelum aqil baligh lagi.

No comments: