Sunday, May 16, 2010

Selamat Hari Guru Tahun 2010

Setiap tahun, 16 Mei telah dipilih sebagai sambutan hari guru peringkat kebangsaan. Menurut satu sumber, tarikh 16 Mei dipilih untuk mengadakan sambutan hari guru ialah kerana pada tarikh berkenaan (16 Mei) dalam tahun 1956, Majlis Perundangan Persekutuan (MPP) telah menerima Laporan Razak. Laporan Razak merupakan dokumen penting yang telah meletakkan landasan kepada hala tuju sistem pendidikan negara seterusnya. Manakala sambutan hari guru pertama telah diadakan pada 16 Mei 1972.

Salah satu daripada acara dalam sambutan hari guru ialah penganugerahan tokoh guru kepada guru-guru atau bekas guru yang telah banyak menabur jasa kepada dunia pendidikan. Penganugerahan tokoh guru untuk kali pertama telah dilakukan dalam sambutan hari guru pada tahun 1975. Antara mereka yang telah dianugerahkan tokoh guru pertama ialah, Puan Hajah Zainun bte Munshi Sulaiman (Allahyarham), Encik Mohd. Nor bin Ahmad, Encik Ting Pin Sung, Encik A.V. Perumal dan Encik Tan Chong Bee.

Hari ini, selaras dengan perkembangan semasa, tugas dan tanggungjawab seseorang pendidik semakin besar dan mencabar. Tugas guru tidak hanya setakat dalam bilik darjah atau di sekolah semata-mata. Sebab itulah cuti bagi seseorang guru tidak bermakna berehat. Adakalanya, guru lebih dipertanggungjawabkan ke atas kegagalan anak-anak didiknya.

Sejak malam tadi lagi, saya mula menerima ucapan/balasan ucapan daripada rakan-rakan guru, rakan-rakan biasa serta ucapan daripada bekas-bekas anak murid saya menerusi SMS. Kepada rakan-rakan guru, bekas guru saya serta kepada para pendidik di seluruh negara, saya ucapkan selamat hari guru.

Berikut ialah antara beberapa ucapan/balasan ucapan yang saya terima bersempena sambutan hari guru tahun ini setakat ini:


Tqvm semoga Zakaria sekeluarga diberkati n dilindungi Allah.
(Cikgu Khairiah)



Assalamualaikum. Guruku, selamat menyambut hari guru. Untuk guruku yang dihormati, semoga cikgu dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki dan semoga pengorbanan cikgu diberkati dan dirahmati Allah. Amin. Insha Allah.
(Wan Mohd Fadhil)



Salam. Selamat menyambut hari guru buat guru-guru/pensyarah-pensyarah yang telah banyak mengajar saya. Terima kasih atas jasa kalian, semoga dirahmati dan bahagia dunia akhirat.
(Norihan dan suami)



Assalamualaikum. Pena biru pena merah, mari simpan dalam kotak, tugas guru berat dan payah, bagai getir menolak ombak. Selamat menyambut Hari Guru 2010. Jasa mulia dan pengorbanan laksana dia membakar diri demi menyuluh hidup dunia ukhrawi yang telah dicurahkan tidak sebanding segunung emas. Semoga tabah, sabar dan cekal menghadapi cabaran serta mehnah perjuangan mendidik bunga bangsa. Hanya Allah yang mampu membalasnya. Moga terus sukses dan cemerlang selalu!
(Abu Hassan Ashari Razak)



Selamat Hari Guru buat Cikgu Zakaria juga. Terima kasih byk kerana byk mengajar sye. Nant nak minta ajar lg ni.
(Cikgu Norsuhaila Salim)



Ya Tuhan ... guru yang membaca SMS ini adalah seorg yg cantik hatinya, kuat, sabar & perlu disayangi. Kau tingkatkanlah kehidupannya dengan rezeki, berkat dan rahmatilah setiap langkahnya dalam mencari rezeki keluarganya. Bersihkanlah hati dan kuatkanlah imannya ... peliharakanlah dia dari sebarang fitnah. Selamat Hari Guru.
(Cikgu Rubiah Abu Amin)



T kasih Pak Ya. Selamat Hari Guru, semoga Tuhan merahmati Pak Ya & juga keluarga! Mengajar tanpa rasa jemu & no stress ya, all the best, happy teachers’ day.
(Cikgu Ngian Leh Nah)



Dari Cameron ke Kota Bharu, singgah sebentar di pekan rabu, selamat menyambut hari guru, walaupun dunia dah haru-biru.
(Cikgu Zinaida Ariffin)



Dulu, murid hormat dan takut guru, kini ... guru takut murid. Dulu, guru chalk n talk. Kini ... guru kena slow talk. Dulu guru boleh claim. Kini ... tak boleh complain. Duku hari guru dapat wang saku. Kini ... hari guru dapat “penyapu” ... kena gotong-royong. Selamat hari guru.
(Cikgu Heder)



Tq very much for our teachers day greetings. Its the 1st greetings this season happy teachers to u too. This is my last celebration in school.
(Cikgu Sabaruddin Isa)


Salam dari Kuantan.

No comments: