Sunday, May 30, 2010

Selamat Pengantin Baru Untuk Cikgu Zamri Ishak



Semalam (29 Mei), saya berkesempatan menghadiri majlis perkahwinan Cikgu Zamri di Taman Sentosa, Johor Baru. Seperti biasa, saya ditemani isteri dan Luqman. Turut sama kali ini ialah anak saudara saya, Wahiduddin yang setahun tua daripada Luqman. Kami tiba di rumah pengantin perempuan di Taman Sentosa sekitar jam 1 tengahari dari rumah emak saya di Melaka. Perjalanan mengambil masa hampir 2 jam. Saya dimaklumkan, upacara akad nikah telah selamat disempurnakan pada 28 Mei sebelah malam. Terlupa pula saya bertanya kepada pemberi maklumat, berapa kali lafaz masa akad nikah semalam.



Cikgu Zamri berasal dari Kelantan. Ini merupakan majlis walimatul urus pengantin sebelah perempuan. Majlis di sebelah Cikgu Zamri akan berlangsung pada Ahad depan. Oleh kerana saya tidak berkesempatan untuk menghadiri majlisnya di Kelantan, maka itulah saya hadiri majlis perkahwinan beliau di sebelah pengantin perempuan.



Untuk mencari rumah pengantin, tidaklah susah sangat. Setibanya kami di rumah pengantin, kami terus masuk ke perkarangan rumahnya dan terus menjamu selera dengan hidangan yang ada. Sebenarnya, saya tidak kenal sesiapa pun, kecuali Cikgu Zamri sahaja. Kebetulan pada waktu itu, Cikgu Zamri sedang bersiap-siap di rumah yang disediakan khas untuknya yang tidaklah jauh dari rumah pengantin perempuan. Saya hubungi Norhar Majid, tetapi saya diberitahu bahawa beliau akan sampai di rumah pengantin sekitar jam 3 petang nanti.



Tidak lama kemudian, Mamat, adik Farizuan hubungi saya dan setelah mengetahui saya sudah pun ada di rumah pengantin, beliau pun terus datang dan duduk semeja dengan saya sekeluarga. Barulah saya ada teman untuk berbual.



Pada penelitian saya (menerusi pendengaran), tetamu yang hadir memang ramai. Kebetulan pula kena dengan waktu puncak (sekitar jam 1.30 tengah hari). Sambil menjamu selera, Mamat yang setia menjadi rakan bualan saya. Walau bagaimanapun, setelah saya selesai makan, Mamat minta diri untuk pulang, ada kerja katanya.



Nasib saya agak baik, kerana selepas makan, seorang wanita menegur saya dengan bertanya: “Kawan Zamri ke?” Saya terus mengiyakan. Dia memperkenalkan bahawa dia ahli keluarga kepada pengantin perempuan. Wanita tersebut memberitahu bahawa Zamri sedang bersiap-siap di sebuah rumah yang tidak jauh dari rumah pengantin perempuan. Lalu saya sekeluarga pun terus menuju ke rumah yang dimaksudkan. Memang tak jauh pun, hanya beberapa meter sahaja jaraknya.



Di rumah ini baru saya bertemu dengan Cikgu Zamri. Beliau telah pun siap sedia dengan berpakaian lengkap selaku raja sehari. Hanya menanti masa dann ketika yang sesuai sahaja untuk bergerak dan berarak ke rumah pengantin perempuan. Saya turut menemui Cikgu Yusairi, rakan sekerja Cikgu Zamri.



Cikgu Zamri telah melalui sejarah dan liku hidupnya yang tersendiri sebelum beliau berada di tempatnya hari ini. Cikgu Zamri telah hilang penglihatannya sewaktu di awal pendidikan menengahnya. Sebelumnya, beliau merupakan seorang yang berpenglihatan dan menerima pendidikan rendahnya di sekolah biasa di Kelantan. Setelah penglihatannya hilang, maka beliau telah dipindahkan dan bersekolah pula di Sekolah Menengah Pendidikan Khas Setapak sehinggalah tingkatan 5. Sebenarnya bukan mudah insan seperti Cikgu Zamri yang pada asalnya berpenghilatan, untuk menerima hakikat bahawa tatkala berusia belasan tahun penglihatannya telah hilang.



Dengan berkat kesabarannya, akhirnya Cikgu Zamri berjaya lulus dengan baik dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Ini telah membolehkan Cikgu Zamri menyambung pelajarannya di tingkatan 6. Setelah berjaya dengan baik dalam peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM), beliau telah berjaya menyambung pelajarannya di Universiti Malaya dan berjaya pula memperoleh Ijazah Sarjama Muda Sastera dari universiti tersebut. Pada 15 Jun 1999, Cikgu Zamri berjaya memasuki Maktab Perguruan Raja Melewar, Seremban untuk mengikuti Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) dan telah berjaya memperoleh Diploma Pendidikan setahun kemudian. Pada pertengahan tahun 2000, Cikgu Zamri telah mula bertugas di Maktab Sultan Abu Bakar, Johor Baru selaku seorang pendidik hinggalah ke hari ini.



Hari ini, Cikgu Zamri dikurniakan Allah satu lagi nikmat dalam kehidupannya, iaitu apabila beliau bertemu jodohnya. Kebetulan pula, isteri Cikgu Zamri, Pn. Azila Alias, merupakan seorang wanita yang berpenglihatan (maaf kerana foto isterinya tiada dalam posting ini). Pada pengamatan saya, Cikgu Zamri berhak untuk menikmati apa yang sedang beliau nikmati hari ini kerana kesabaran dan ketabahan beliau dalam mengharungi liku-liku hidupnya.



Antara yang turut hadir dalam majlis perkahwinan Cikgu Zamri ialah bekas pensyarah beliau yang juga bekas pensyarah saya ketika kami menuntut di MPRM, iaitu En. Anuar Mohamed. En. Anuar telah pun tiba di Johor Baru sejak 28 Mei lagi. En. Anuar merupakan seorang pensyarah yang cukup prihatin, khususnya terhadap murid-muridnya yang tidak berpenglihatan. Sekitar sedekad lalu, beliau juga turut menghadiri majlis perkahwinan saya di Melaka. Hanya majlis perkahwinan Cikgu Yong Chwan Fwu sahaja yang belum beliau hadiri, kerana Cikgu Yong belum kahwin lagi!



Kepada Cikgu Zamri Ishak dan isterinya, Pn. Azila Alias, saya ucapkan selamat pengantin baru. Saya mendoakan semoga anda berdua akan sentiasa dalam limpahan berkat dan rahmat daripada Allah sepanjang masa dunia akhirat.

No comments: