Sunday, June 29, 2014

Mari Kita Sama-sama Bantu Yusiran



Yusiran Ahmad merupakan salah seorang rakan senasib yang memang dikenalai khususnya dalam kalangan golongan cacat penglihatan. Sebagaimana yang kita sama-sama maklum, sebelah kakinya telah dipotong akibat penyakit kencing manis. Semasa kedua-dua belah kakinya masih sihat, beliau sekadar bekerja sendiri bagi menyara kehidupannya. Walaupun beliau bersuara merdu ketika menyanyi, kelebihan yang ada padanya tidak membawa sebarang erti untuk kehidupannya.

Setelah kakinya dipotong beberapa tahun lalu, beliau telah dibawa balik ke kampung halamannya. Maklumlah jika di Kl pun tiada siapa yang akan benar-benar peduli padanya. Demikian beritahu arwah ibunya kepada saya ketika saya mengunjungi Yusiran di kampung hampir setahun lebih yang lalu.



Setelah ibunya meninggal dunia, mungkin kerana tidak betah lagi tinggal di kampung, Yusiran telah membawa dirinya kembali semula ke KL. Sebagai salah seorang rakan senasib, saya amat faham mengapa beliau kembali semula ke KL walaupun beliau amat memahami kesusahan yang bakal ditempuhinya di KL. Kasih ibu tidak mungkin sama dengan kasih saudara. Saya tidaklah mengatakan beliau dibuang saudara. Hakikatnya menumpang kasih dengan ibu jauh bezanya dengan menumpang kasih dengan saudara.

Di Kl, Yusiran menumpang ihsan rakannya yang baik hati. Beliau tinggal di tingkat 3, flat Seri Langkawi. Jarang benar beliau turun ke bawah. Maklumlah sudahlah cacat penglihatan, kaki sebelah pula sudah dipotong. Ia memang menyukarkannya untuk turun naik sebagaimana biasa. Jika benar-benar mustahak sahaja beliau akan turun ke bawah. Waktu selebihnya beliau akan duduk di rumah rakannya sahaja.

Yusiran memang tidak mempunyai sebarang pekerjaan. Justeru, beliau hanya menumpang ihsan rakan, jiran serta rakan-rakan yang prihatin. Setakat yang saya maklum, untuk makan tengah hari Yusiran akan mendapat ihsan daripada sebuah kedai makan berhampiran. Untuk makan malam pula, ada jiran yang akan memberinya makanan. Selagi ada ihsan sebegini, Yusiran akan dapat makan. Demikianlah.

Menurut Yusiran, beliau ada memohon bantuan daripada Baitulmal Wilayah Persekutuan, tetapi sudah 6 bulan tiada siapa yang membantunya. Masalah utamanya ialah beliau tidak dapat mengisi borang permohonan sebagaimana diperlukan. Dalam hal ini, rasanya tidak menjadi kesalahan jika ada pegawai daripada Baitulmal yang sudi mengunjungi Yusiran dan sekaligus membantunya untuk mengisi borang permohonan sepertimana yang diperlukan.

Ketibaan bulan Puasa kali ini juga tidak membawa sebarang makna kepada Yusiran. Beliau akan menjalani kehidupannya juga seperti biasa. Kehidupannya akan terus bergantung kepada ihsan orang lain. Bila saya tanya tentang hari raya nanti, Yusiran sekadar memberitahu kemungkinan besar beliau tidak pulang ke kampung seperti dulu-dulu.

Saya sering ketengahkan Yusiran untuk dibantu bukan kerana ibu saya dan arwah ibunya merupakan rakan baik dan lama, tetapi kerana Yusiran benar-benar perlu dibantu. Sejak kematian ibunya, beliau semakin kesunyian. Hari ini hari Yusiran, esok lusa belum tahu hari siapa pula.

Bersempena dengan bulan Ramadhan yang penuh barakah ini, marilah kita sama-sama membantu Yusiran. Tak dapat sumbang banyak, sedikit pun memadai. Kalau tak dapat menyumbang wang ringgit, dapat beri sokongan moral pun sudah mencukupi. Kepada mereka yang berhasrat untuk memberi sumbangan berbentuk wang, boleh sumbangkan secara tunai terus kepada beliau. Sumbangan ke dalam akaun bank tidak praktikal kerana Yusiran amat sukar untuk ke bank bagi membuat pengeluaran.

Yusiran boleh dihubungi di talian rakannya 019-3944047.

Kepada mereka yang sudi membantu, setinggi-tinggi terima kasih diucapkan. Semoga Allah akan memberi balasan yang setimpal dengan keikhlasan kita, insha-Allah.


No comments: