Sunday, June 22, 2014

Tahniah Kepada Tuan Haji Mohd Nazari Osman



Pada ketika ini, mesyuarat dwitahunan Pertubuhan Orang Cacat Penglihatan Malaysia (SBM) sedang berlangsung. Ia berlangsung di sebuah hotel di Kuala Lumpur. Sejak awal lagi, topik yang menjadi perbualan hangat ialah mengenai pertandingan untuk jawatan dalam Majlis Presiden SBM. Saya juga turut dibabitkan dalam kehangatan topik berkenaan.

Awal pagi tadi, saya mendapat maklumat, Tuan Haji Mohd Nazari Osman telah berjaya mengekalkan kawatannya selaku Presiden SBM untuk tempoh dua tahun lagi. Ini bermakna, Tuan Haji Nazari bukan sahaja berjaya kekal selaku presiden SBM sekurang-kurangnya sehingga 2016, mungkin yang lebih manis lagi baginya ialah bilamana beliau berjaya mempertahankan jawatannya tanpa bertanding. Tiada sesiapa yang mencabar kedudukan beliau selaku presiden SBM setidak-tidaknya untuk masa ini.



Sejak awal lagi, saya ada memberitahu kepada rakan-rakan yang terdekat bahawa buat masa ini kedudukan Tuan Haji Nazari selaku presiden SBM sukar untuk dicabar oleh sesiapa pun. Ini kerana corak kepimpinannya dalam SBM boleh diterima oleh sebahagian besar ahli. Mereka merasa selesa dengan pelbagai aktiviti yang sedang dan telah dilaksanakan oleh SBM sama ada di peringkat pusat mahupun di peringkat negeri.

Mereka yang ada niat dan berhasrat untuk mencabar kedudukan Tuan Haji Nazari selaku presiden SBM juga mungkin telah berfikir berkali-kali. Jika tiada isu besar dan tanpa asas kekuatan yang jitu kedudukan Tuan Haji Nazari tidak mungkin dapat dicabar dengan mudah. Sejarah pemilihan tahun 2012 mungkin telah banyak memberi pengajaran kepada semua pihak. Kedudukan dan gelaran seseorang bukan jadi ukuran utama kepada sebahagian ahli SBM. Ahli-ahli SBM sudah ada selera mereka yang tersendiri dalam membuat pilihan untuk barisan pimpinan SBM.

Kemenangan Tuan Haji Nazari tanpa dicabar boleh ditafsirkan daripada pelbagai sudut. Berkemungkinan besar, majoriti ahli SBM sudah selesa dengan corak kepimpinan beliau. Maka itulah sebahagian besar ahli SBM merasa tiada ada keperluan untuk menggantikan presiden SBM sekarang dengan orang lain.

Saya juga tidak menafikan ada mendengar konon khabarnya ada sebahagian ahli yang kurang berpuas hati dengan corak kepimpinan Tuan Haji Nazari. Walau bagaimanapun, berkemungkinan juga golongan berkenaan tidak mempunyai kekuatan yang mencukupi untuk mencabar kedudukan Tuan Haji Nazari.

Insha-Allah, jika ada kesempatan, saya akan cuba mengulas faktor-faktor kemenangan Tuan Haji Nazari pada kesempatan yang lain.

Selain Tuan Haji Nazari, En. Rosyam sidek dan Pn. Jasmin Khoo juga berjaya mengekalkan jawatan masing-masing juga tanpa pertandingan. En. Rosyam berjaya mempertahankan kedudukan beliau selaku Setiausaha Agung SBM. Manakala Pn. Jasmin Khoo pula tiada yang mencabar kedudukannya selaku bendahari SBM.

Kepada ketiga-tiga penjawat utama SBM yang telah menang tanpa pertandingan, saya ucapkan setinggi-tinggi tahniah. Kita masih menanti pengisian untuk sebilangan tempat lagi dalam Majlis Presiden. Keputusannya akan diketahui menjelang tengah hari nanti.

Saya sendiri tidak dapat menghadiri mesyuarat dwitahunan SBM pada kali ini. Saya berada di Port Dickson bagi menyertai program lain.


No comments: