Monday, June 9, 2014

PERTIS Sudah Mula Mengorak Langkah





Mesyuarat Agung Tahunan Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) kali ke-19 sudah lebih dari seminggu berlalu. Setelah berakhirnya mesyuarat dan selepas barisan pimpinan yang baru dipilih, sudah tentulah seluruh ahli ternanti-nanti langkah pertama yang akan dilaksanakan oleh PERTIS. Bilamana Yang Di-Pertua merupakan orang baru, sudah tentulah beliau harus mengambil sedikit masa untuk melakukan suai kenal terutamanya terhadap suasana dan budaya kerja dalam PERTIS itu sendiri. Walaupun En. Faizal bukan orang baru diPERTIS, tetapi posisi beliau selaku YDP merupakan sesuatu yang baru untuknya. Justeru, ruang yang secukupnya harus diberi kepada beliau untuk melakukan proses suai kenal tersebut.



Sehingga ke saat ini, masih belum ada pengumuman rasmi daripada saluran PERTIS tentang senarai AJK beserta biro yang akan mereka kepalai. Sudah tentu antara biro yang akan menjadi tumpuan ialah Biro Penerbitan. Sebelum ini, pada biro inilah tersandarnya tugas dan tanggungjawab untuk menguruskan kontrak yang berjaya diperolehi daripada Kementerian Pendidikan Malaysia. Khabar dari jauh yang belum disahkan lagi kononnya mengatakan PERTIS juga telah mendapat kontrak terbaru. Walau bagaimanapun masih tidak pasti berapa buah buku yang berjaya diperolehi untuk ditranskripsikan ke dalam bentuk Braille kali ini.

Selain itu, sebelum ini juga Biro Penerbitan juga dipertanggungjawabkan dengan hal ehwal Quran Braille. Saya akui masih banyak yang perlu dilakukan terhadap Alquran Braille. Cabaran yang sedang menanti juga masih besar dan bukan calang-calang.

Walau bagaimanapun, ada desas-desus yang sampai ke telinga saya iaitu senarai portfolio sudah diputuskan semalam. Beberapa perubahan telah dilakukan ke atas portfolio AJK Pusat PERTIS. Ini termasuklah posisi 2 penjawat penting. Selain itu, khabarnya AJK yang akan mengepalai Biro Penerbitan juga sudah dinamakan.

Saya optimis AJK yang dipertanggungjawabkan untuk mengepalai Biro Penerbitan memang layak dan sesuai dengan tugas yang akan dipikulnya. Beliau bukan sahaja berkebolehan dan bersemangat tinggi, bahkan beliau juga mempunyai pengetahuan yang baik tentang Alquran Braille.



Saya kira, dengan berlangsungnya mesyuarat semalam, maka YDP PERTIS yang baru telah berjaya melepasi cabaran pertamanya. Ura-ura perletakan jawatan seorang dua AJK yang baru dipilih tidak menjadi kenyataan. Ia merupakan satu petanda yang cukup baik. Malahan perubahan posisi yang berjaya dilakukan merupakan tindakan kompromi yang bijak bagi mengekalkan keharmonian dalam kalangan barisan AJK Pusat yang baru dipilih.

Selaku ahli PERTIS, marilah sama-sama kita memberi sokongan kepada barisan pimpinan yang baru. Beri mereka peluang dan ruang yang secukupnya untuk menerajui persatuan yang sama-sama kita sayangi.

Walau apa pun, sama-samalah kita tunggu pengumuman melalui saluran rasmi PERTIS tentang barisan AJK Pusat beserta portfolio masing-masing.


No comments: