Thursday, June 19, 2014

SBM Dan Pendirian Saya




Satu berita hangat yang tersebar meluas terutamanya selepas saya tidak lagi mmenganggotai AJK Pusat Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) ialah saya akan bertanding untuk jawatan nombor satu dalam Pertubuhan Orang Cacat Penglihatan Malaysia (SBM). Dengan erti kata lain, saya akan mencabar kedudukan presiden SBM yang ada sekarang. Ada juga berita yang mengatakan tujuan saya meninggalkan barisan pimpinan PERTIS ialah untuk beralih kepada SBM pula.

Bermula 1 Jun lagi, saya telah menerima banyak panggilan telefon, email serta SMS yang bertanyakan mengenai hal tersebut. Beberapa pandangan mengenai kemungkinan hasil keputusan pertandingan antara saya dengan presiden SBM sekarang juga turut kedengaran. Ada yang mengatakan saya akan tewas jika berlaku pertandingan. Ada juga yang mengatakan saya ada peluang besar untuk menang.

Ada juga dalam kalangan pemanggil yang memberikan beberapa sebab mengapa saya harus bertanding untuk mencabar kedudukan presiden SBM yang ada sekarang. Mereka juga turut mengutarakan kepada saya beberapa alasan mengapa presiden SBM yang ada sekarang harus diganti dengan orang laian iaitu saya sendiri. Bahkan ada beberapa pemanggil yang menyatakan kesediaan untuk berkempen habis-habisan jika saya benar-benar bersetuju untuk mencabar kedudukan presiden SBM sekarang. Kepada mereka, terima kasih banyak saya ucapkan.

Selain itu, ada juga rakan-rakan yang memberikan pandangan sebaliknya. Bagi mereka, saya tidak sesuai untuk bertanding dalam barisan pimpinan SBM. Golongan ini turut mengemukakan beberapa hujah sebagai asas pandangan mereka. Saya hormati pandangan rakan-rakan sedemikian, tetapi keputusan akhir tetap di tangan saya juga.

Setiap pendapat, pandangan dan luahan saya dengar dengan teliti. Mana yang patut dan sesuai, saya akan catat agar tidak lupa. Ia juga merupakan catatan yang akan saya gunakan sebagai sebahagian daripada bahan analisis saya kelak.

Sebelum ini, saya ada menyatakan ada 3 sebab mengapa saya tidak mempertahankan kedudukan saya selaku YDP PERTIS baru-baru ini. Tiada satu pun sebab bahawa saya akan bertanding di SBM. Ini bermakna, tujuan saya melepaskan kedudukan di PERTIS bukanlah untuk beralih kepada SBM pula.

Untuk maklumat semua, saya telah pun menyatakan pendirian saya mengenai hal ini kepada beberapa orang tertentu pada 4 dan 5 Jun lagi. Antaranya saya telah memaklumkan pendirian saya sebelum ini kepada pengerusi PERTIS Terengganu. Saya juga ada memaklumkan hal yang sama kepada dua orang yang masih menganggotai Majlis Presiden SBM sekarang. Oleh yang demikian, pendirian dan keputusan yang saya buat tiada kena-mengena dengan kurang atau lebihnya sokongan untuk saya jika saya masuk bertanding. Ia merupakan pendirian dan keputusan saya sejak awal lagi.

Kepada rakan-rakan yang telah menyatakan sokongan untuk saya jika saya bertanding, saya ucapkan berbanyak-banyak terima kasih. Yang telah menyatakan sokongan dan kesediaan untuk berkempen bagi pihak saya bukannya seorang atau dua orang, jumlahnya entah berapa orang.

Dengan ini, dengan penuh sukacita ingin saya maklumkan iaitu saya tidak berhasrat untuk bertanding bagi mana-mana tempat dalam Majlis Presiden SBM dalam mesyuarat dwitahunan SBM ke-10 bagi tahun 2014. Harap semua maklum.


No comments: