Wednesday, June 4, 2014

Prof. Madya Dr. Muhammad Mustaqim Penerima Anugerah Khas PERTIS 2014




(Kemas kini telah dilakukan pada 1 Disember dengan memasukkan video yang berkaitan)



Pendahuluan

Anugerah Khas PERTIS telah mula diwujudkan pada tahun 2010. Ia akan dianugerahkan bersempena dengan mesyuarat agung tahunan PERTIS yang lazimnya diadakan pada bulan Mei atau Jun setiap tahun. Anugerah Khas ini dianugerahkan kepada individu/pihak yang telah banyak menyumbang, menabur jasa bakti atau yang telah menghasilkan sesuatu yang memberi manfaat sama ada kepada PERTIS atau kepada masyarakat cacat penglihatan di negara kita. Sehingga kini sudah 10 individu/pihak yang telah dianugerahkan dengan Anugerah Khas tersebut. Setiap penerima anugerah ini akan menerima sijil dan cenderamata kecil. Sehingga kini, pemberian berbentuk kewangan masih belum disertakan. Salah seorang penerima Anugerah Khas PERTIS bagi tahun 2014 ialah Yang Berbahagia Prof. Madya Dr. Muhammad Mustaqim bin Mohd Zarif. Beliau merupakan pensyarah di Fakulti Pengajian Quran Sunnah (FPQS), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM).

Latar Belakang



Yang Berbahagia Prof. Madya Dr. Muhammad Mustaqim bin Mohd Zarif lahir pada 1977 di Kuala Lumpur. Beliau telah menerima pendidikan rendah di Sekolah Kebangsaan (1) Kuala Ampang, Selangor. Selanjutnya beliau telah menuntut di Madrasah Irshadiah Addiniah, Batu 26 Bagan Datoh Perak untuk pendidikan menengah. Beliau telah berjaya memperolehi Sarjana Muda dengan Kepujian dalam bidang Quran Dan Sunnah dari universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Seterusnya beliau telah berjaya memperoleh ijazah Sarjana dalam bidang yang sama dan dari universiti yang sama. Selanjutnya beliau telah berjaya memperoleh ijazah Doktor Falsafah (phD) dalam bidang Islamic and Middle Eastern Studies, dari University of Edinburgh, Scotland. Prof. Madya Dr. Mustaqim mula berkhidmat di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) selaku pensyarah pada 3 Mac 2003.

Penglibatan Dalam Bidang Braille

Prof. Madya Dr. Mustaqim mula tercebur dalam bidang Alquran Braille setelah berkhidmat di USIM. Setelah berjaya menguasai asas Alquran Braille dengan begitu baik, beliau terus mengorak langkah tanpa menoleh ke belakang lagi dalam bidang tersebut. Walaupun beliau seorang yang berpenglihatan dan bidang Braille pula tiada apa-apa kepentingan kepadanya, namun ia bukan penghalang untuk beliau memberi komitmen yang cukup jitu dalam bidang berkenaan.

Bermula tahun 2009, Prof. Madya Dr. Mustaqim mula mengajar kursus yang berkaitan dengan Alquran Braille di Fakulti Quran Sunnah, USIM. Uniknya, selain daripada beliau selaku orang yang berpenglihatan, para penuntutnya juga terdiri daripada mereka yang berpenglihatan juga. Apa yang istimewa ialah, sehingga kini Fakulti Quran Sunnah dan USIM merupakan satu-satunya IPTA yang menawarkan kursus sedemikian di negara kita.



Selain daripada memberi kuliah, beliau tidak jemu untuk mempertingkatkan kemahirannya dalam bidang Alquran Braille. Hasilnya, kini beliau berupaya membaca dan menulis Alquran Braille dengan baik. Beliau turut melaksanakan usaha pengumpulan naskah-naskah Alquran Braille dari negara-negara lain. Hasilnya kini Fakulti Quran Sunnah, USIM, sudah pun mempunyai galeri Alquran Braille yang menghimpunkan koleksi naskah-naskah Alquran Braille daripada beberapa buah negara.

Prof. Madya Dr. Mustaqim merupakan orang yang telah berjaya membaca fatwa mengenai Alquran Braille yang dikeluarkan oleh kerajaan Mesir yang ditulis dalam tulisan Arab Braille tanpa baris yang terkandung dalam Alquran Braille cetakan 1964 yang masih tersimpan di pejabat PERTIS Malaysia. Mungkin kerana kagum dengan kebolehannya membaca Alquran Braille, Dr. Mustaqim telah dihadiahkan senaskah Alquran Braille semasa melaksanakan usaha pengumpulan Alquran Braille di negara Jordan.

Sumbangan

Usaha-usaha tanpa henti yang beliau laksanakan telah berjaya menghasilkan bahan-bahan ilmiah berkaitan Alquran Braille yang selama ini amat jarang diberi perhatian. Hasil kajian beliau termasuklah penulisan buku, kertas kerja, penulisan jurnal dan sebagainya.

Buku-buku yang pernah beliau tulis termasuklah:

1. Braille al-Quran: Sejarah dan Kaedah, Nilai, (Penerbit USIM), 179 halaman.

2. Pembangunan Braille al-Quran Rasm Uthmani, Nilai, (Penerbit USIM), 162 hal.

Khabarnya beliau sedang dalam proses untuk menghasilkan buku ketiga mengenai Alquran Braille. Mudah-mudahan usahanya akan beroleh kejayaan, insha-Allah.

Antara ARTIKEL JURNAL yang pernah beliau hasilkan termasuklah:

1. Hukum Penulisan al-Quran Braille Rasm Uthmani, “Jurnal al-Basirah” (Universiti Malaya) 2(2): hal. 213-224. (2012)

Antara pembentangan dalam seminar yang pernah beliau laksanakan termasuklah:

1. Uthmanic Model of Quranic Orthography in Braille, Creativity and Innovation Seminar: Inspiring Islamic Innovative Minds (Seminar Proceeding: CD-Rom), Nilai: Fakulti Sains dan Teknologi, USIM, 25 Okt 2013.

2. Penulisan al-Quran Braille: Cabaran dan Penambahbaikan, Program Perkongsian Ilmu Mesyuarat Penyemakan dan Penilaian Teks al-Quran Bil. 1/2012 Kementerian Dalam Negeri Malaysia Kuala Lumpur: Quality Hotel City Centre, 1 Mac 2012.

3. Penghasilan Bahan Bacaan Braille di USIM: Projek Transkripsi Buku IQRA” Seminar Perkhidmatan Perpustakaan kepada Golongan Khas. Pulau Pinang, 14-16 Dis 2010: 10 halaman.

4 Beberapa Pemerhatian Mengenai Penggunaan Kontraksi dalam Penulisan Braille al-Quran di Malaysia, Seminar Wahyu Asas Tamadun (SWAT 2009). Nilai: FPQS, USIM, 28-29 Julai 2009: 1-14.

5 Pengajaran Braille al-Quran di IPTA Malaysia: Kajian Kes di Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia, Seminar al-Quran 2008 Peringkat Kebangsaan. Kuala Terengganu: Universiti Darul Iman Malaysia, 19-20 Ogos 2008.

Antara penyelidikan yang pernah beliau laksanakan termasuklah:

i) 2010-2014- Ketua projek Pembangunan Braille al-Quran Rasm Uthmani. Pembiayaan USIM.

ii) 2005-2008- Ahli projek Metode Pengajian Braille al-Quran. Pembiayaan KUIM.

Antara sumbangan beliau yang lain ialah:

i) Penyelia projek Latihan Ilmiah pelajar tahun akhir Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah, USIM berkaitan Braille, antaranya projek membraillekan buku Panduan Ibadah Haji terbitan Lembaga Tabung Haji dengan kerjasama PERTIS.

ii) Pernah memegang jawatan sebagai pemangku penyelaras Institut Quran Braille (IQ Braille) USIM selama 2 tahun (1 Okt 2011 hingga 30 Sept 2013).

iii) Menggerakkan usaha pelaksanaan projek Pembangunan Mashaf Braille Malaysia dengan kerjasama USIM, JAKIM, KDN, PERTIS dan organisasi OKU Penglihatan lain di Malaysia.

Antara anugerah yang pernah beliau menangi berkaitan dengan penglibatannya dalam bidang Alquran Braille termasuklah:

- Anugerah Utama Inovasi Islam dalam Ekspo Inovasi Islam (i-Inova 2013) anjuran USIM, USM dan Akademi Sains Malaysia

- Anugerah Khas Ibn Maqtum dalam Ekspo Inovasi Islam (i-Inova 2013) anjuran USIM, USM dan Akademi Sains Malaysia

- Pingat Emas dalam Ekspo Inovasi Islam (i-Inova 2013) anjuran USIM, USM dan Akademi Sains Malaysia

- Pingat Perak dalam International Conference and Exposition on Invention of Institutions of Higher Learning (PECIPTA 2013) anjuran Kementerian Pelajaran Malaysia

Penutup



Hasil kerja keras yang tidak pernah kenal titik nokhtah, kini Prof. Madya Dr. Mustaqim merupakan tokoh pakar rujuk yang amat disegani dalam bidang Alquran Braille khususnya di negara kita. Berdasarkan hasil sumbangan yang beliau curahkan, intelektualisme dan kredibiliti beliau dalam bidang Alquran Braille sama sekali tidak boleh diketepikan. Justeru, anugerah yang telah diberi kepada beliau baru-baru ini amat kecil jika hendak dibandingkan dengan sumbangan yang telah beliau lakukan. Seluruh warga PERTIS merasa amat bertuah dan berbangga punya insan seperti beliau. Semoga Allah memberkati usaha beliau untuk selama-lamanya dunia dan akhirat.

Maklumat Tambahan

Senarai Penerima Anugerah Khas PERTIS Sejak Tahun 2010

Tahun 2010:
1. Cikgu Osman bin Isa.
2. Pn. Raja Aishah binti Raja Adnan.

Tahun 2011:
1. Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (FKM), Universiti Teknologi Malaysia (UTM).
2. Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu (MAIDAM) Terengganu.

Tahun 2012:
1. World Wide Holdings Bhd.
2. Fakulti Pengajian Quran Sunnah (FPQS), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM).

Tahun 2013:
1. Yayasan May Bank.
2. Ustaz Hamdan Yusi bin Yusuf.

Tahun 2014:
1. Am bank Islamic.
2. Prof. Madya Dr. Muhammad Mustaqim bin Mohd Zarih.


(Untuk menonton majlis penganugerahan yang telah dilangsungkan, sila klik di bawah)


Prof. Madya Dr. Muhammad Mustaqim Penerima Anugerah Khas PERTIS 2014

No comments: