Friday, September 12, 2014

Aktiviti Sekolah: Pameran Bersempena Minggu Sains Kemanusiaan



Dari 8 September hingga 12 September 2014, Sekolah tempat saya bertugas telah menganjurkan Minggu Sains Kemanusiaan peringkat sekolah. Untuk itu, beberapa aktiviti telahdianjurkan. Setiap panitia dalam bidang Sains Kemanusiaan melaksanakan sekurang-kurangnya satu aktiviti.



Panitia Sejarah telah mengadakan pameran barang-barang lama. Ia telah berlangsung di Pusat Sumber Sekolah (PSS). Selain itu, wang lama daripada shiling dan kertas juga turut dipamerkan. Antara shiling yang dipamerkan terdapat sekeping duit yang bertarikh 1883.




Antara barangan lama yang dipamerkan termasuklah telefon lama, radio lama, alat pemain piring hitam, beliung, seterika yang menggunakan arang, alat untuk menoreh getah, beberapa alat daripada tembaga, mesin jahit lama dan sebagainya.

Barangan Lain yang turut sama dipamerkan termasuklah topi mengkuang, bubu, kipas sate, labu sayong, alat untuk mengupas kelapa dan sebagainya.

Menerusi aktiviti seumpama ini, murid-murid yang cacat penglihatannya akan berpeluang untuk menyentuh barang-barang lama berkenaan. Selain itu, guru yang bertugas juga akan memberi penerangan ringkas tentang kegunaan dan fungsi barangan yang dipamerkan. Dengan itu, mereka akan beroleh informasi serta gambaran yang lebih tepat tentang barang-barang lama yang selama ini mungkin hanya diketahui namanya sahaja.



Ada dalam kalangan murid-murid saya yang teruja dengan telefon lama yang mana penggunanya harus memusing nombor yang hendak didial. Ia jauh berbeza dengan telefon hari ini yang serba canggih. Mereka tidak dapat gambarkan bagaimana masa yang lebih lama harus digunakan untuk mendial 7 angka. Ada antara murid saya berkata: “Kalau kita dial 999, belum sempat habis dial api dah menjulang!”



Bagi murid-murid yang cacat penglihatannya, peluang dapat menyentuh barangan lama merupakan sesuatu yang cukup berharga. Dengan itu, barulah mereka akan beroleh maklumat yang lebih tepat mengenai pelbagai aspek barangan berkenaan. Informasi bukan sahaja kepada kegunannya, tetapi ia turut mencakupi bentuknya, bahan asas untuk menghasilkannya, ringan atau berat barangan tersebut, besar atau kecil saiznya dan sebagainya. Bagi mereka yang berpenglihatan, dengan melihatnya sekali hampir semua informasi berkenaan sudah boleh diperolehi dengan cepat.

Justeru, bilamana pameran seperti ini dianjurkan dan jika ada pengunjungnya dalam kalangan mereka yang cacat penglihatannya, mereka hendaklah diberi kesempatan untuk menyentuhnya selagi ia tidak membahaya atau tidak merosakkan barangan berkenaan. Barulah kepuasan maksimum akan diperolehi.




Mudah-mudahan pameran kecil yang telah diadakan akan benar-benar bermanfaat kepada golongan sasar.




No comments: