Saturday, September 6, 2014

Musim Haji Tiba Lagi



Kini musim haji tiba lagi. Umat Islam yang terpilih sedang berbondong-bondong menuju ke satu arah, iaitu tanah suci. Tujuan mereka juga satu iaitu untuk menunaikan rukun Islam yang kelima. Mereka adalah tetamu Allah pada tahun ini. Mereka telah dipilih oleh Allah untuk datang bagi melaksanakan ibadah yang telah difardhukan (bagi yang berkemampuan) sekurang-kurangnya sekali untuk seumur hidup.

Bagi mereka yang masih belum berkemampuan untuk sampai ke tanah suci atas tujuan serupa, setidak-tidaknya akan berazam dan berdoa semoga suatu hari nanti Allah akan sampaikan juga kita ke sana, insha-Allah. Inilah doa dan harapan kita, terutamanya yang masih lagi belum berkesempatan untuk menjejakkan kaki ke tanah yang penuh barakah itu.

Bagi mereka yang pernah sampai ke tanah suci, mungkin bila tiba sahaja musim haji seperti ini, rindu dan hasrat untuk datang semula ke tanah suci pastinya bersemarak kembali. Inilah antara keunikan dan keistimewaan dua kota tanah suci, Makkah dan Madinah.



Pada tahun ini, antara bakal haji yang akan berlepas ke tanah suci ialah En. Jalaluddin Yuson, pengetua sekolah tempat saya bertugas. Kalau saya tidak silap, beliau dan isteri akan berlepas pada 7 September ini.



Seorang lagi bakal haji ialah En. Anuar Mohamed, bekas pensyarah saya ketika saya menuntut di MPRM. Beliau baru sahaja berlepas pada 5 September.

Doa saya, semoga mereka dan seluruh jemaah haji akan beroleh haji yang mabrurah. Mudah-mudahan juga mereka semua akan sentiasa berada dalam keadaan selamat, sihat dan sentiasa dipermudahkan terutama dalam urusan mengerjakan haji.

Tahun ini giliran mereka menjadi tetamu Allah. Manalah tahu tahun hadapan, giliran kita pula.


No comments: