Tuesday, February 1, 2011

Sesi Demo Penggunaan Panel E-Braille quran Di Hotel Legend

Sebagaimana yang telah dirancang, hari ini (daripada dua hari) merupakan hari pertama berlangsungnya demonstrasi penggunaan panel E-Braille Quran For Teaching Aid. Sebenarnya saya sekeluarga telah pun berada di lokasi di mana berlangsungnya sesi demo sejak malam tadi lagi. Kehadiran saya adalah untuk memberikan sedikit sebanyak maklumat serta input yang dirasakan perlu untuk memastikan segala yang telah dirancang berjalan lancar. Maklumlah golongan yang akan menjadi pengunjung penting kepada sesi ini ialah mereka yang senasib dengan saya.





Kalau hendak dikirakan jumlah yang hadir siang tadi, rasanya ia tidaklah seramai mana. Namun demikian, mereka yang hadir telah memberikan respon serta maklum balas yang cukup berharga terutama kepada kumpulan penyelidik. Ini adalah kerana mereka yang hadir merupakan pengguna yang mahir dengan selok-belok sistem tulisan Braille. Selain itu, mereka yang hadir juga telah didedahkan dengan lebih dekat lagi mengenai penggunaan panel E-Braille Quran menerusi slot demonstrasi. Di samping itu, para hadirin juga turut mendapat maklumat mengenai cabaran dan kekangan yang dihadapi oleh kumpulan penyelidik dalam usaha mereka untuk menyempurnakan hasil penyelidikan mereka. Justeru, dengan pendedahan sebegini barulah kita lebih maklum mengapa panel yang ada begini atau begitu jadinya (setakat ini).

Saya turut merasa kagum dengan semangat yang ditunjukkan oleh kumpulan penyelidik tatkala sesi demo berlangsung. Walaupun kehadiran salah satu sesi tak sampai pun bilangan jari sebelah tangan, namun pelaksanaan perjalanan sesi demo tetap diteruskan seperti biasa. Tiada apa yang dikurangi walaupun yang hadir jauh lebih kecil jika dibandingkan dengan bilangan ahli kumpulan penyelidik yang ada.





Di sini, saya ingin mengucapkan jazakumullah khairan kathiran kepada semua yang telah meluangkan masa untuk hadir ke sesi demo E-Braille Quran kali ini. Terima kasih yang tidak terhingga saya ucapkan kepada Pn. Rokiah Nawi (sahabat sepermainan terutamanya di sekolah rendah) yang telah hadir dan antara yang paling banyak memberi komen membina. Terima kasih juga saya tujukan kepada En. Abu Bakar dan Pn. Romie yang turut hadir pada sesi sebelah petang. Perbincangan dan perbualan bersama anda berdua banyak mencetuskan idea baru untuk penambahbaikan. Saya juga tidak lupa mengucapkan jutaan terima kasih kepada AJK Pusat serta kakitangan PERTIS yang turut hadir pada sesi yang telah ditetapkan.





Selain itu, saya juga ingin mengucapkan terima kasih yang setingginya kepada Cikgu Zinaida Ariffin, kerana pada siang tadi beliau merupakan satu-satunya rakan setugas yang telah hadir ke sesi demo berkenaan. Kehadiran beliau bukan kerana arahan dari sesiapa, tetapi kerana minat sejati dan mendalam yang telah tertanam dalam sanubari beliau terhadap pendidikan khas murid cacat penglihatan.



Setelah berakhirnya sesi demo pada hari pertama, saya serta pasukan penyelidik daripada UTM amat berpuas hati dengan maklum balas yang telah diberikan oleh mereka yang telah sudi hadir untuk menyaksikan dengan lebih dekat lagi mengenai panel yang telah diwar-warkan selama ini. Maklum balas ini sangat-sangat penting ke arah penambahbaikan panel E-Braille Quran supaya ia benar-benar dapat mencapai objektif penyelidikan dan penghasilannya kelak. Di samping itu, pasukan penyelidik serta saya dapat mendengar sendiri daripada bakal pengguna mengenai kekurangan, kelemahan serta ciri-ciri lain yang harus dilakukan penambahbaikan agar akhirnya nanti kegunaannya akan benar-benar menepati apa yang diimpikan selama ini.

No comments: