Sunday, August 28, 2011

Antara Isi Ceramah Mad Sabu Dengan Laporan Utusan Malaysia



Pagi ini saya terbaca laporan mengenai ceramah Mad Sabu menerusi Utusan Online yang telah berlangsung di Tasik Gelugor pada 21 Ogos lalu. Menurut laporan akhbar berkenaan, Mad Sabu dalam ceramahnya telah mendakwa bahawa pasukan komunis yang menyerang balai polis Bukit Kepong pada bulan Februari 1950 lalu merupakan pejuang sebenar dan bukannya pasukan polis yang mempertahankan balai polis Bukit kepong. Di samping itu, menurut laporan akhbar itu lagi, Mad Sabu juga ada mendakwa bahawa Dato’ Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman bukanlah pejuang kemerdekaan yang sebenar.



Selain daripada laporan berkenaan, beberapa orang pemimpin negara serta seorang waris anggota pasukan polis yang telah terbunuh dalam peristiwa serangan komunis berkenaan turut memberikan ulasan masing-masing juga menerusi akhbar berkenaan. Biasalah, ulasan yang diberikan sudah tentunya mengecam Mad Sabu.

Satu persoalan yang boleh kita fikirkan sama-sama ialah, Adakah pihak-pihak yang berkenaan mendengar sendiri isi kandungan ceramah yang telah disampaikan oleh Mad Sabu? Atau, adakah ulasan yang dibuat hanya semata-mata berdasarkan laporan daripada akhbar seperti Utusan Malaysia sahaja?

Berdasarkan bentuk ulasan yang diutarakan, seolah-olahnya ia dibuat hanya berdasarkan laporan daripada akhbar berkenaan semata-mata. Saya yakin, para pengulas termasuklah para menteri yang turut mengulas tidak pun mendengar sendiri apa yang diceramahkan oleh Mad Sabu. Jika ulasan yang dibuat itu berdasarkan laporan satu pihak sahaja, maka ulasan yang dilontarkan itu tidak berkualiti kerana ulasan sedemikian adalah ulasan berpihak (berpihak hanya kepada laporan akhbar berkenaan semata-mata).

Untuk membolehkan para pembaca membuat penilaian yang lebih adil, sepatutnya akhbar Utusan Malaysia selitkan sekali isi ceramah Mad Sabu secara video menerusi akhbar onlinenya. Jadi, selain daripada membaca apa yang dilaporkan oleh akhbar berkenaan, golongan pembaca boleh mendengar sendiri apa yang diceramahkan oleh Mad Sabu. Setelah itu, barulah ulasan yang lebih adil dan lebih seimbang boleh dibuat. Hanya golongan yang berotak singkat sahaja yang akan tergopoh-gapah mengajukan ulasan walhal apa yang diulasnya itu hanya bersandarkan laporan daripada satu pihak sahaja. Dengan makna lain, check and balance mesti ada sebelum sebarang ulasan dibuat.

Seperkara lagi, kita seharusnya mendengar isi kandungan ceramah Mad Sabu secara keseluruhan dan bukannya yang diedit atau yang dipotong di mana. Setelah mendengarnya secara keseluruhan, baru kita akanmendapat kefahaman yang sebenar konteks dan isi yang ingin disampaikan oleh Mad Sabu.

Dalam masa yang agak terhad tadi, saya cuba juga mendapatkan maklumat menerusi internet mengenai kandungan ceramah Mad Sabu sebagaimana yang digembar-gemburkan, tetapi masih belum berjaya. Jadi, buat masa ini saya tidak boleh lagi melontarkan ulasan lanjut mengenai apa yang telah diceramahkan oleh Mad Sabu.

Pada masa yang sama, pendirian saya adalah jelas, pemberontakan komunis sama sekali tidak boleh disamakan dengan perjuangan membebaskan tanah air daripada penjajah. Sampai bila-bila pun, kita wajib menolak ideologi komunisme yang ingin dipaksakan ke atas negara kita. Ideologi komunis itu sendiri bertentangan dengan Islam di mana salah satu daripada unsurnya ialah tidak percaya kepada kewujudan Alllah. Kalau ada lebai atau haji yang menyokong pemberontakan komunis, maka lebai atau haji sedemikian adalah mereka yang bersubahat dengan golongan yang tidak percaya kepada Allah.



Selain itu, fakta sejarah dengan jelas membuktikan pemberontakan komunis telah banyak mendatangkan kesengsaraan kepada rakyat dan negara ini. Sebab itulah juga, suatu ketika tak lama dahulu, bila ada pihak-pihak tertentu yang cuba berusaha untuk membawa Chin peng pulang semula ke tanah air, saya secara jelas telah melontarkan pandangan bahawa usaha sedemikian harus ditentang habis-habisan. Apa yang telah dilakukan oleh Chin Peng dan gerombolannya sama sekali tidak boleh dilupakan. Biar dia terus berada di tempat dia berada sekarang hingga ke akhir hayatnya.



Saya akan cuba mendapatkan maklumat lanjut mengenai isi ceramah yang telah disampaikan oleh Mad sabu terlebih dahulu sebelum saya melontarkan pandangan saya mengenai apa yang telah diceramahkan oleh beliau. Saya tidak mahu terikut-ikut dengan golongan tertentu yang tergopoh-gapah memberikan ulasan sedangkan saya sekadar mendapat maklumat dari satu pihak sahaja buat masa ini.

Salam dari Kuantan.

No comments: