Sunday, August 21, 2011

Majlis Berbuka Puasa Anjuran PERTIS Pusat



Semalam (20 Ogos), Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) telah menganjurkan majlis berbuka puasa. Ia juga merupakan sebahagian daripada program Ihya Ramadhan (menghidupkan bulan Ramadhan) yang juga merupakan program tahunan PERTIS. Program Ihya Ramadhan tahun ini turut mendapat sokongan padu daripada Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) dan juga daripada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL). Sekitar 200 tetamu jemputan, para pegawai JAWI serta ahli-ahli PERTIS telah menghadiri majlis berkenaan. Majlis telah berlangsung di sekitar Kompleks MAB, Brickfields, Kuala Lumpur.



Majlis semalam telah dimulakan dengan pertandingan kuiz agama. Selepas solat asar, ia diteruskan lagi dengan ceramah agama. Ceramah telah disampaikan oleh Ustaz Zakaria Talib dari Negeri Sembilan.





Sekitar jam 6.00 petang, majlis perasmian telah dijalankan. Tetamu utama untuk majlis perasmian kali ini ialah Yang Berbahagia Datuk Haji Wan Muhammad bin Datuk Sheikh Abdul Aziz, bekas Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Turut sama hadir ialah Ustaz Haji Omar Said, Timbalan Pengarah Operasi JAWI.



Setelah selesai alu-aluan daripada pengerusi majlis, tampil pula Saudara Abdul Majid Mohd Yusuf untuk memperdengarkan alunan bacan ayat-ayat suci Alquran. Abdul Majid merupakan salah seorang pelajar yang sedang belajar di Darul Quran, JAKIM. Saya kira, tentunya Datuk Haji Wan Muhammad merasa gembira dengan penampilan Abdul Majid. Beliau (Datuk Wan) merupakan antara orang yang telah bekerja keras bagi memastikan golongan cacat penglihatan yang layak mendapat peluang untuk meneruskan pengajian di Darul Quran beberapa tahun lalu.



Dalam ucapan alu-aluan, saya selaku Yang Di-Pertua PERTIS telah mengutarakan sebab Datuk Haji Wan Muhammad diundang sebagai tetamu utama walaupun kini beliau hanyalah sekadar bekas Ketua Pengarah JAKIM. Bagi seluruh warga PERTIS, keprihatinan Datuk Haji Wan Muhammad kepada PERTIS terutamanya semasa berjawatan sebagai Ketua Pengarah di JAKIM tiada tolok bandingnya dan tidak mungkin dilupakan. Jasa beliau akan sentiasa tersemat utuh dan kekal dalam ingatan kami sampai bila-bila. Datuk Haji Wan Muhammad sentiasa mencarikan peluang supaya PERTIS berupaya bergerak maju untuk kepentingan para ahlinya. Setiap kali beliau diundang untuk menghadiri majlis-majlis anjuran PERTIS, selagi berkeupayaan beliau tidak pernah menghampakan persatuan ini. Oleh itu, sewajarnyalah Datuk Haji Wan Muhammad dikenang dan diingati walaupun kini beliau bukan lagi mempunyai apa-apa jawatan dalam perkhidmatan awam, khususnya di JAKIM. Bagi saya dan seluruh warga PERTIS, hubungan ukhwah dan silaturahim khususnya dengan beliau sama sekali tidak semata-mata hanya kerana beliau berjawatan. Demikianlah.



Dalam ucapan balasnya, Datuk Haji Wan Muhammad mengucapkan berbanyak terima kasih kepada PERTIS kerana masih mengingati beliau walaupun kini beliau bukan lagi berjawatan Ketua Pengarah. Beliau turut merasa terharu bila mendapat undangan untuk merasmikan majlis ini. Beliau juga turut berharap agar hubungan yang sedia ada akan dapat dikekalkan sampai bila-bila. Beliau juga turut berpesan kepada hadirin supaya jadilah insan yang sentiasa mencari peluang dan bukan sekadr menunggu peluang kalau hendak membuat kebajikan.







Setelah selesai Datuk Wan memberikan ucapan, upacara penyampaian hadiah dan cendera mata pula diadakan. Sekali lagi Datuk Wan telah diberi penghormatan untuk menyempurnakan upacara berkenaan. Para penerima hadiah dan cendera mata terdiri daripada para pemenang pertandingan kuiz serta pegawai-pegawai pertandingan.



Setelah selesai, para tetamu jemputan serta hadirin mula bergerak ke kafetaria MAB bagi persediaan berbuka puasa. Saya duduk semeja dengan Datuk Wan dan Ustaz Omar Said. Selain itu, Cikgu Jais, Cikgu Radzali serta 3 orang penuntut dari Darul Quran turut semeja. Apa yang menarik perhatian saya ialah, ketika berbuka, Datuk Wan sendiri yang melayan 3 penuntut Darul Quran ketika makan. Ini termasuklah membubuhkan nasi, lauk, air minum serta sering bertanya apa yang mereka perlukan lagi secara berulang. Dalam diam, saya sangat mengagumi sifat rendah diri yang dipunyai Datuk Wan. Rasa-rasanya saya yang masih tak punya apa-apa jawatan ini pun masih jauh lagi untuk bersifat semulia itu sebagaimana beliau.



Bagi saya, menu yang dihidangkan amat memuaskan dan amat menyelerakan. Makanan yang dihidangkan pula amat mencukupi. Rasa-rasanya tiada siapa yang tak cukup makan! Terima kasih banyak-banyak kepada pihak JAWI yang sudi menaja makanan dalam majlis berbuka puasa kali ini.



Selesai berbuka, kami bergerak pula ke surau yang letaknya di tingkat 3. Datuk Wan dan saya berjalan bersama-sama ke lokasi solat. Selesai solat maghrib, barulah Datuk Wan serta Ustaz Haji Omar Said meminta diri. Mengikut jadual, mereka akan bersolat tarawih di tempat lain pula. Di sini, saya bagi pihak PERTIS sekali lagi mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada Datuk Wan Muhammad serta Ustaz Haji Omar Said di atas kesudian menghadiri majlis berbuka puasa anjuran persatuan ini. Semoga kita akan dipertemukan Allah pada ketika yang lain pula, insha-Allah.





Acara diteruskan lagi dengan solat isya dan solat sunat tarawih secara berjemaah. Selesai solat sunat witir, tazkirah pula diadakan. Sebelum bersurai untuk sesi malam, moreh pula diadakan.



Di sini, saya ingin mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih dan penghargaan kepada semua pihak yang telah bekerja keras untuk menjayakan majlis pada kali ini. Terima kasih yang tidak terhingga juga saya tujukan kepada seluruh ahli PERTIS yang telah menghadiri program kali ini. Sokongan anda semua sebenarnya yang telah memeriahkan majlis ini.

Saya juga baru tahu, rupa-rupanya Datuk Haji Wan Muhammad juga turut pernah mengunjungi dan membaca blog ini! Alhamdulillah dan terima kasih.

No comments: