Thursday, August 25, 2011

Kemalangan Akibat Mercun: Satu Tragedi Tahunan




Saluran darah terputus akibat mercun
Oleh RAHANA MOHD. DAHARI
utusankelantan@utusan.com.my


Pergelangan Nik Shazreen yang cedera akibat terkena mercun bola.
________________________________________
KOTA BHARU 8 Ogos – Seorang pelajar yang bakal menduduki Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) Oktober ini putus salah satu saluran darah di tangan kirinya selepas mercun bola yang dipasang remaja itu meletup sebelum sempat dibaling.
Dalam kejadian pukul 10 malam tadi, Nik Shazreen Nik Zaulaimi, 15, pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Kok Lanas di sini mengalami kecederaan itu selepas terkena serpihan mercun.
Bapanya, Nik Zulaimi Mat Salleh, 45, ketika kejadian dia sedang minum di rumah selepas pulang menunaikan solat tarawih.
“Pada masa itu, anak saya sedang bermain mercun bersama beberapa rakannya di padang permainan kira-kira 50 meter dari rumah kami di Taman Anggerik, Kok Lanas.
“Tiba-tiba, anak saya pulang ke rumah dengan tangan kirinya berlumuran darah dan memberitahu tangannya terkena serpihan mercun bola yang dipasang.
“Katanya, mercun itu meletup terlalu cepat kerana sumbunya pendek sehingga tidak sempat dibaling jauh,” katanya ketika ditemui di sini hari ini.
Melihat keadaan kecederaan yang dialami, Nik Zulaimi segera menghantar anaknya ke Klinik Pulai Chondong sebelum dirujuk ke Hospital Machang.
Bagaimanapun, kecederaan anak kedua daripada lima adik beradik itu serius menyebabkan dia terpaksa dihantar ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) di sini untuk mendapat rawatan lanjut.
“Saya pernah melarangnya bermain mercun sebelum ini tetapi tidak diendahkan, selepas apa yang berlaku, saya pasti dia sudah serik,” katanya.
Sementara itu, Pegawai Perhubungan Awam HRPZ II, Zaid Ahmad berkata, mangsa dirujuk ke hospital kira-kira pukul 12.42 malam tadi sebelum menjalani pembedahan kira-kira pukul 9.30 pagi ini.



Petikan akhbar di atas merupakan antara beberapa petikan akhbar mengenai kemalangan akibat bermain mercun bagi tahun 2011 yang sempat saya kumpulkan.

Peribahasa Melayu ada berbunyi: “Malang tidak berbau”. Maksudnya lebih kurang, kejadian malang yang menimpa seseorang itu sukar hendak dikesan atau diramalkan. Walau bagaimanapun, dalam konteks malang akibat bermain mercun, peribahasa “malang tidak berbau” langsung tidak relevan. Semua orang mengetahui, bila bermain mercun, bukan sahaja ia membakar wang dan membazir masa, bahkan acapkali juga batang tubuh yang terlibat juga turut terbakar dan adakalanya sampai melecur dan ada juga yang sampai cacat. Justeru, agaknya antara peribahasa yang sesuai dikaitkan dengan kemalangan akibat mercun ialah sudah terantuk baru tengadah. Sudah terkena baru hendak menyesal, sayangnya penyesalan sedemikian sudah tidak berguna lagi.

Setiap tahun, khususnya semasa bulan Ramadhan dan tatkala menjelang hari raya aidil fitri, peristiwa kemalangan akibat mercun pasti akan terpampang di dada-dada akhbar. Peristiwa kemalangan serupa yang telah berlaku pada tahun-tahun lalu langsung tidak memberi kesan. Justeru kemalangan yang sama akan berulang untuk ke sekian kalinya pada tahun-tahun berikutnya. Mengapa fenomena sedemikian terus-terusan berlaku walaupun semua orang tahu (termasuk yang ditimpa malang) kesan dan akibat bermain mercun? Mengapa kemalangan bermain mercun yang berlaku sebelum ini masih gagal dijadikan iktibar?

Salah satu sebab berlakunya fenomena sedemikian ialah kerana bermain mercun sememangnya sesuatu yang menyeronokkan. Bukan sahaja golongan kanak-kanak yang merasai keseronokkannya, bahkan orang dewasa yang sepatutnya menjadi contoh dan ikutan juga turut teruja dengan keseronokan bermain mercun. Bila sudah terlalu seronok dan asyik, mereka yang terlibat dengan permainan mercun sengaja lupa akan kesan dan akibat yang akan ditanggung bila berlaku kemalangan. Bila sudah hilang sebatang dua jari, baru hendak insaf bahawa keseronokan sebelum ini hanya sekadar kegembiraan yang membawa padah.

Satu lagi sebabnya ialah di mana kita tidak dapat nafikan bahawa pada masa ini mercun masih mudah diperolehi. Memang benar bahawa pihak berkuasa telah pun mengharamkan penjualan dan bermain mercun. Penguatkuasaan peraturan juga terus dilaksanakan ke atas penjualan dan permainan mercun. Walau bagaimanapun, atas beberapa sebab, ia masih boleh didapati dengan agak mudah terutamanya di sesetengah tempat. Oleh kerana ia mudah diperolehi, maka tidak hairanlah jika bermain mercun masih aktif di tempat-tempat tertentu.

Di samping itu, kemahiran membuat mercun sendiri masih diwarisi oleh sebilangan orang. Ada orang yang memaklumkan kepada saya, bukannya susah sangat untuk buat mercun sendiri, ada belerang, minyak tanah, sumbu, buluh dan sebagainya dan dicampur sedikit kemahiran tertentu, mercun sendiri yang juga dikenali meriam buluh boleh dihasilkan. Waktu saya kecil dahulu, meriam buluh memang ada dimainkan di sekitar kampung saya. Walau bagaimanapun, pada masa ini saya jarang dengar lagi letupan meriam buluh di kampung saya kerana saya pun jarang berada di kampung dalam tempoh yang lama ketika bulan puasa.

Di samping itu juga, kesedaran yang maksimum mengenai akibat bermain mercun masih gagal dipupuk khususnya dalam kalangan kanak-kanak, golongan remaja atau dalam kalangan kanak-kanak berumur. Golongan sedemikian mungkin mengetahui kesan dan akibat buruk daripada bermain mercun, tetapi mereka masih tidak sedar kesan dan akibat buruk sedemikian juga berpotensi besar untuk menimpa diri mereka bila mereka bermain dengan mercun. Tanyalah kepada mangsa-mangsa kemalangan akibat mercun, mereka tahu akan kesan dan akibatnya, tetapi mereka tidak pernah menyangka yang mereka juga boleh ditimpa kemalangan sedemikian.

Adakalanya golongan kanak-kanak berumur turut sama menyertai kanak-kanak yang belum cukup umur bermain mercun. Bila kanak-kanak yang belum cukup umur mendapati golongan kanak-kanak berumur turut sama menyertai mereka, maka golongan kanak-kanak yang belum cukup umur tersebut akan merasakan apa yang sedang mereka lakukan bukanlah suatu kesalahan. Sebaliknya mereka akan merasakan ia merupakan suatu keseronokan pula. Tambahan lagi, sorakan daripada kanak-kanak yang berumur lebih gempita daripada kanak-kanak yang belum cukup umur terutamanya bila letupan berlaku bertalu-talu, maka bertalu-talu pulalah tempik sorak golongan kanak-kanak berumur.

Saya pasti, ramai yang mengetahui akibat dan kesan bila bermain mercun. Golongan kanak-kanak berumur tentu lebih arif mengenainya. Kalau sekadar melecur dan terbakar sikit-sikit, itu sudah jadi perkara biasa. Ada juga yang sampai hilang jari. Ada juga yang terpaksa pindah sekolah ke sekolah pendidikan khas seperti sekolah tempat saya bertugas kerana kehilangan deria penglihatan gara-gara terkena mercun. Ada juga yang terpaksa berhari raya di hospital. Kalau dia seorang saja yang terlibat tak mengapa juga, tapi bila seorang ahli keluarga yang degil masuk hospital gara-gara bermercun, ahli keluarga yang lain pun turut terbabit sama. Ada yang terpaksa bergilir-gilir menjaga mangsa mercun. Kalau bergilir-gilir menyambut tetamu yang berkunjung bersempena hari raya ada makna juga!

Bagi saya, selagi kesedaran maksimum mengenai akibat bermain mercun gagal dipupuk, maka selagi itulah tragedi tahunan seperti ini akan berulang setiap tahun.

Bila kanak-kanak belum cukup umur yang bermain mercun, kita boleh marah atau rotan mereka. Kalau kanak-kanak berumur pula yang galak bermain mercun, apa yang patut kita lakukan?

No comments: