Wednesday, August 24, 2011

Bazar Ramadhan Danau Kota



Bila tiba bulan Ramadhan, antara yang mewarnainya ialah kewujudan tempat berniaga yang lebih dikenali sebagai bazar Ramadhan. Kalau di Kuala Lumpur, kewujudan bazar-bazar Ramadhan di sana sini merupakan fenomena biasa di bulan puasa. Pelbagai juadah ada dijual terutamanya untuk berbuka puasa. Jadi, bagi kumpulan bujang atau yang tidak sempat masak di rumah, bazar Ramadhan adalah tempat untuk mencari makanan bagi menjamu selera ketika berbuka. Ada juga yang membeli untuk keperluan sahur sekali.



Antara bazar Ramadhan yang agak kerap saya sekeluarga kunjungi ialah bazar Ramadhan di Danau Kota. Kebetulan, lokasinya pun tidaklah berapa jauh dari kediaman saya. Dari segi keistimewaan, bazar Ramadhan di sini sama sahaja dengan bazar-bazar Ramadhan di tempat lain. Mungkin, sedikit memudahkan ialah di bazar Ramadhan ini sedikit mudah untuk meletakkan kenderaan.



Beberapa tahun lalu, ada seorang artis terkenal turut berniaga di bazar Ramadhan ini. Kalau saya sebut namanya, tentu ramai yang mengenalinya. Artis berkenaan menjual beberapa jenis sup. Ada sup tulang; ada sup daging; ada sup ayam; mi sup dan mihun sup pun ada juga. Sup yang dijual oleh artis ini memang ada keistimewaannya yang tersendiri. Rasanya sungguh enak dan begitu menyelerakan. Waktu itu, setiap kali saya mengunjungi bazar Ramadhan Danau Kota, saya pasti membeli sup yang beliau jaja. Kata orang, kalau kita makan satu jenis makanan beberapa kali, kita akan jadi jemu, tetapi tidak pula dengan sup jajaan artis berkenaan.

Sekali peristiwa, semasa saya sedang membeli sup jualannya, tiba-tiba artis berkenaan bertanya saya: “Kerja di mana bang?” Saya menjawab: “Dulu ingat nak jadi pelakon, tapi apa nak buat, tak ada bakat.” Artis berkenaan berkata pula: “Perli ke!”



Hari ini, saya sekeluarga masih lagi mengunjungi bazar Ramadhan Danau Kota, tapi tidaklah sekerap seperti sebelumnya. Rasa ingin menjamu selera dengan sup bikinan artis berkenaan tetap segar, tapi artis berkenaan sudah dua tahun tidak lagi berniaga di bazar Ramadhan Danau Kota. Saya sendiri tak pasti di bazar Ramadhan mana beliau berniaga kali ini.


No comments: