Tuesday, August 30, 2011

Jangan Keliru



Isu mengenai kenyataan Haji Muhammad Sabu tentang tragedi Bukit Kepong masih hangat. Selain ia telah dihangatkan oleh beberapa media arus perdana, kehangatan isu ini turut dirancakkan lagi dengan pelbagai ulasan menerusi pelbagai blog.

Dalam mengulas hal yang sama, saya ingin memetik kenyataan oleh Haji Muhammad Sabu yang telah dikeluarkan menerusi Harakah Daily sebagai berikut:



Bekas tentera jangan termakan dakyah Umno

Mohd Sabri Said
BUTTERWORTH, 29 Ogos: Sambutan Merdeka sudah menjadi perayaan Umno tidak lagi dirayakan sebagai sambutan terulung negara ekoran banyak fakta mengenainya diselewengkan, kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.
Ini, katanya dengan menafikan golongan yang bersama menentang penjajah sebaliknya hanya mengagungkan kepimpinan Perikatan dan Umno yang diiktiraf oleh penjajah.
Beliau ketika ditemui di majlis berbuka puasa di Surau Al Ghufron, Taman Kuala Bekah, Penaga semalam juga menafikan apa yang ditulis dalam media pro kerajaan kononnya beliau menghina pejuang negara dengan menyokong penganas dalam kopeni pasukan ke 4 Parti Komunis Malaya (PKM).
Baginya, sejarah sebenar tentang serangan terhadap tragedi Bukit Kepong telah diselewengkan apabila mengambarkan serangan dilakukan oleh PKM padahal ia diketuai oleh Muhamad Indera yang menentang polis yang dianggap bersekongkol dengan penjajah.
"Banyak fakta sejarah telah diselewengkan terhadap serangan Bukit Kepong sedangkan serangan sebenar diketuai oleh Mohamad Indera dengan puaknya yang tidak menyenangi penjajah atau polis yang menjadi alat penjajah," jelasnya yang hadir bersama Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan rombongan untuk menyampaikan sumbangan kepada golongan daif.
Menurutnya, akibat fakta yang tidak kena pada filem 'Bukit Kepong' arahan Jins Shamsuddin membuatkan ramai orang terkeliru apabila cerita sebenar diceritakan semula di khalayak ramai.
Apa yang diperkatakan memang betul sambungnya, sebab waktu itu negara bukan lagi merdeka, polis yang bertugas adalah polis yang bersekongkol dengan penjajah.
Golongan yang menyerang penjajah pukul ratanya dianggap komunis walhal ramai anak muda Melayu ketika itu tidak menyenangi golongan yang bersubahat dengan British.
Untuk menyokong komunis nyata tidak sama sekali kerana komunis itu sendiri telah hancur dan hanya menjadi pameran di muzium.
"Contohnya pandangan Imam Khomeini sendiri jelas tentang Komunis. Semasa hayatnya dia sendiri mengatakan blok komunis bakal tinggal kenangan dalam muzium. Hari ini benar-benar berlaku," katanya.
Sepatutnya nama seperti Pak Sako, Tok Janggut, Mak Kilau, Dato' Bahaman, Dr Burhanudin, Ahmad Boestamam dan orang yang seangkatan denganya diberikan penghormatan bukan sahaja nama-nama besar Umno sahaja.
Kepada bekas anggota tentera pula terangnya, usah termakan dakyah Umno yang cuba memburukkan namanya dengan menyifatkan beliau menghina pejuang negara.
"Saya tetap puji tentera selepas negara mencapai kemerdekaan kerana perjuangan mereka untuk mempertahankan maruah negara berbanding di era sebelum merdeka sebab polis ketika itu bekerja dengan penjajah," tegasnya.





Tanggapan yang mengatakan semua pihak yang bekerja dengan British adalah boneka atau tali barut British adalah salah sama sekali. Tidak semua orang yang bekerja dengan British di zaman prakemerdekaan adalah boneka atau tali barut British termasuklah pasukan polis yang mempertahankan Bukit Kepong pada Februari 1950. Selain itu, sebelum perang dunia kedua, golongan guru juga merupakan sebahagian kakitangan kerajaan dan gaji mereka dibayar oleh British. Walaupun golongan guru adalah kakitangan kerajaan yang bekerja dengan British, tetapi pada masa itu semangat nasionalisme dalam kalangan golongan guru antara yang menyerlah. Golongan sedemikian telah menyemarakkan semangat nasionalisme mereka antaranya dalam bentuk tulisan. Maka muncullah hasil tulisan yang berbau nasionalisme seperti novel yang telah dihasilkan oleh Harun Aminurashid (Harun Mohd Amin). Dengan erti kata lain, kita tidak harus membuat satu generaliisasi iaitu sesiapa sahaja yang bekerja dengan kerajaan (British) adalah boneka atau tali barut British.

Situasi yang hampir serupa juga berlaku pada hari ini. Tidak semua kakitangan kerajaan sekarang adalah boneka atau tali barut UMNO. Ramai juga tokoh-tokoh PAS hari ini merupakan kakitangan kerajaan yang pernah berkhidmat di bawah kerajaan Barisan Nasional suatu ketika dahulu. Antara mereka termasuklah Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yaacob (bekas guru), Datuk Dr. Harun Din, Ustaz Hassan Muhammad dan Ustaz Daud Iraqi (bekas pensyarah), bahkan Datuk Fadhil Mohd Noor (almarhum) juga pernah berkhidmat sebagai kakitangan kerajaan di bawah Barisan Nasional. Adakah tokoh-tokoh di atas tali barut UMNO hanya semata-mata mereka kakitangan kerajaan (semasa mereka sedang dalam perkhidmatan)?

Di samping itu, dalam kalangan pegawai dan personel tentera hari ini juga didapati bukan semuanya terdiri daripada penyokong UMNO. Salah seorang bekas panglima angkatan tentera Malaysia (Tan Sri Mohd Sani Abd Gafur) kemudiannya merupakan penyokong PAS. Dalam pilihanraya umum 1999, calon PAS yang menentang Dato’ Seri Najib di Parlimen Pekan ialah Brigedier General (Bersara) Datuk Zakaria Dahlan, seorang bekas pegawai tinggi dalam angkatan tentera Malaysia.

Berdasarkan sedikit fakta yang saya bentangkan, jelas di sini bahawa tidak semua kakitangan kerajaan adalah boneka atau tali barut parti yang sedang memerintah. Walau bagaimanapun, tokoh-tokoh yang saya sebutkan di atas boleh dipuji kerana semasa mereka berada dalam perkhidmatan kerajaan, mereka telah melaksanakan tanggungjawab mereka secara profesional. Mereka dapat membezakan di antara kepentingan politik dengan kepentingan negara. Saya penuh yakin, bagi tookoh ketenteraan seperti Brigedier General (Bersara) Datuk Zakaria Dahlan atau Tan Sri Mohd Sani sendiri, tanggungjawab mereka adalah untuk mempertahankan negara dan bukannya parti politik tertentu.

Hal yang serupa juga berlaku semasa zaman prakemerdekaan. Tidak semua kakitangan kerajaan yang berkhidmat waktu itu adalah tali barut atau boneka British termasuklah pasukan keselamatan seperti pasukan polis atau tentera. Begitu juga, tidak semua golongan yang menentang British adalah pejuang. Penentangan pihak komunis di bawah Parti Komunis Malaya (PKM) sama sekali tidak boleh dianggap sebagai perjuangan. Bahkan penentangan yang dilakukan oleh PKM adalah merupakan penderhakaan terhadap ibu pertiwi (Tanah Melayu).

Seperkara lagi, adalah kesilapan besar bila kita cuba menyamakan pemberontakan PKM dengan perjuangan Datuk Bahaman, Mat Kilau, Tok Janggut, Haji Abdul Rahman Limbong, Datuk Maharaja Lela atau Penghulu Dol Said. Perjuangan tokoh di atas adalah untuk mempertahankan tanah air daripada dijajah, sedangkan pemberontakan PKM bertujuan untuk menubuhkan rejim komunis di Tanah Melayu.

Justeru bila ada pihak yang mendakwa pasukan polis yang mempertahankan balai polis Bukit Kepong adalah tali barut British semata-mata kerana mereka polis British merupakan kenyataan yang salah dan sangat tidak berhati-hati. Bolehkah Haji Muhammad Sabu membuktikan bahawa pasukan yang menyerang balai polis Bukit Kepong pada 23 Februari 1950 bukan pasukan PKM? Adakah pihak-pihak berkenaan ingin mengatakan bahawa pasukan yang menyerang Bukit Kepong bukan PKM hanya semata-mata dalam pasukan tersebut ada orang Melayu yang bernama Mat Indera?

Selain itu, kenyataan oleh Imam Khomeni (almarhum) sama sekali tidak relevan dengan situasi yang ditempuh oleh Tanah Melayu pada dekad 40-an dan 50-an. Waktu itu, gerakan Komunisme sedang memuncak. Usaha-usaha global sedang giat dijalankan untuk menubuhkan rejim komunisme di seluruh dunia termasuklah di Tanah Melayu. Justeru, darurat telah diisytiharkan pada tahun 1948. Perisitiharan darurat adalah kerana ancaman komunis dan juga bertujuan untuk memudahkan pihak keselamatan untuk menentang PKM. Adakah mana-mana pihak dapat mengemukakan bukti bahawa fakta yang ada mengenai darurat adalah salah?

Seperkara lagi, tentu kita ingat dengan perjuangan oleh Lt. Adnan di Bukit Candu, Singapura. Beliau telah berjuang bersama-sama British dan di bawah panji-panji British untuk mempertahankan Tanah Melayu (termasuklah Singapura) dalam perang dunia kedua. Adakah kita ingin mengatakan bahawa Lt. Adnan juga boneka dan tali barut British hanya semata-mata beliau berjuang bersama-sama tentera British ketika itu? Sedangkan apa yang beliau dan anggota-anggotanya pertahankan adalah Tanah Melayu!

Sejarah pasukan keselamatan bukan bermula hanya selepas merdeka. Pasukan polis di Tanah Melayu telah ditubuhkan di Pulau Pinang pada tahun 1807. Manakala Raja Chulan pula telah menubuhkan rejemen askar Melayu pada tahun 1933. Perjuangan pasukan keselamatan kita telah pun bermula sejak sebelum merdeka lagi. Apa yang mereka pertahankan bukannya United Kingdom, tetapi Tanah Melayu. Saya tidak nafikan adakalanya pasukan keselamatan ini telah dipergunakan untuk mempertahankan kepentingan British di Tanah Melayu, tetapi perjuangan dan sumbangan pasukan berkenaan ke atas Tanah Melayu sama sekali tidak boleh kita ketepikan hanya semata-mata mereka bernaung di bawah panji-panji Union Jack pada waktu itu. Saya sangat berharap supaya ini bukan usaha awal untuk menghalalkan kepulangan Chin Peng di tanah air tercinta suatu hari nanti!!!

Oleh itu, janganlah kerana marahkan seekor dua nyamuk, habis kelambu dibakar. Membaca buku sejarah bukan macam baca novel. Beberapa teori pendidikan sejarah harus diaplikasikan sebelum satu-satu fakta itu diketengahkan, ini termasuklah teori Kaji Banding dan juga Anakromisme. Setiap fakta yang dikemukakan harus disaring secara hati-hati tanpa biast. Oleh itu, adalah suatu kesilapan besar apabila kita membuat satu generalisasi yang sangat umum apabila mengemukakan satu-satu fakta sejarah.

Salam dari Kuantan.

No comments: