Friday, August 31, 2012

MAB: Sesi Dialog 29 Ogos 2012




Setelah menghadapi pelbagai khabar sensasi, akhirnya pada 29 Ogos 2012 (Rabu) lalu, sesi dialog antara Persatuan Orang-orang Buta Malaysia (MAB) telah diadakan juga. Khabarnya sesi berkenaan telah berlangsung di dewan utama, Kompleks MAB. Mungkin bagi pihak MAB sendiri, sesi dialog tersebut amat wajar diadakan pada masa dan hari berkenaan. Setidak-tidaknya jumlah orang buta yang akan hadir dapat dikurangkan. Bila kurang jumlah kehadiran dalam kalangan orang buta, maka akan berkuranganlah juga persoalan yang bakal ditimbulkan. Jadi dengan itu tentulah kerja jadi lebih mudah. Itu taktik biasa bagi mana-mana pihak yang gemar melaksanakan sesuatu secara melepaskan batuk ditangga. Itu bila ditinjau dari kaca mata MAB sendiri?

Manakala bagi pihak masyarakat cacat penglihatan secara umum pula, orang buta harus faham bahawa majoriti komuniti mereka bukannya ahli MAB. Sebaliknya golongan cacat penglihatan hanya merupakan pengguna pelbagai perkhidmatan yang disediakan oleh pihak MAB. Lagipun, wang yang mengalir masuk ke kantung MAB selama ini pun bukan wang orang buta, tetapi wang yang dikutip atas nama orang buta, itu sahaja.

Mungkin menyedari hakikat itulah, maka pihak MAB merasakan amat wajar sekali jika sesi dialog berkenaan diadakan pada masa dan ketika di mana majoriti orang buta tidak dapat hadir. Sepertimana yang saya katakan, kehadiran orang buta yang ramai dalam sesi dialog berkenaan dirasakan tidak perlu. Lebih ramai orang buta yang hadir, maka akan lebih komplekslah isu yang bakal diketengahkan. Jadi, sebagai penyelesaian mudah, anurkan sahaja sesi dialog pada masa dan waktu yang paling sukar untuk dihadiri oleh golongan cacat penglihatan. Maka itulah notis pemberitahuan mengenainya juga tidak disebarkan dengan seluas-luasnya.

Di sini, saya mengucapkan berbanyak terima kasih kepada individu yang telah merakam sesi dialog berkenaan untuk pendengaran kita bersama. Kita hanya boleh mendengarnya sahaja. Maklumlah bukan ahli MAB pun!

Saya juga tidak lupa untuk mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada sahabat yang sudi berkongsi dengan saya dan dengan kita semua saluran yang boleh kita sama-sama gunakan untuk memperolehi rakaman sesi ddialog berkenaan menerusi ruang maya ini. Saya minta berbanyak maaf kerana agak lewat mengongsikan pautan di bawah walaupu saya telah menerimanya agak awal kerana beberapa kesibukan yang tidak dapat saya elakkan.

Maka, di bawah ini adalah pautan yang boleh dilayari bagi sesiapa sahaja yang berminat untuk mendengar rakaman sesi dialog berkenaan. Kalau download untuk simpanan sendiri pun boleh juga.

https://dl.dropbox.com/u/3021838/Mab1.WMA

No comments: