Sunday, August 5, 2012

Majlis Iftar Ramadhan PERTIS Tajaan BUK MARA

Petang tadi, Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) telah menganjurkan majlis iftar Ramadhan. Sayugia dinyatakan bahawa majlis berkenaan telah ditaja sepenuhnya oleh Badan Ugama Dan Kebajikan (BUK) MARA. Majlis telah berlangsung di Dewan Datuk Dr. Ismail Salleh, Kompleks MAB, Brickfields, Kuala Lupur. Sselaku Yang Di-Pertua (YDP) PERTIS, saya turut hadir di majlis berkenaan. Manakala perwakilan daripada Buk MARA diketuai sendiri oleh YDP-nya, Ustaz Abdullah Samsuddin.

Majlis berkenaan telah dimulakan dengan acara ceramah yang telah dilaksanakan sejurus selepas solat asar. Ia diikuti dengan upacara perasmian yang telah berlangsung sejurus tamatnya ceramah.

Upacara perasmian telah diisi dengan ucapan saya selaku YDP PERTIS serta ucapan perasmian oleh Ustaz Abdullah Samsuddin sendiri. Selain itu ia juga turut diisi dengan bacaan ayat-ayat suci Alquran Alkarim oleh Cik Norhidayu Yusuf.









Selain itu, dalam upacara perasmian juga, sumbangan tertentu juga turut disampaikan oleh BUK MARA kepada ahli-ahli PERTIS yang terpilih. Harapnya bagi mereka yang tidak terpilih kali ini, jangan pula berkecil hati.





Untuk pengetahuan bersama, ini merupakan kali pertama BUK MARA menaja majlis berbuka puasa untuk PERTIS. Mudah-mudahan ia akan berterusan untuk tahun-tahun yang akan datang. Selain itu, melalui perbualan saya bersama dengan YDP BUK MARA, kami juga turut bersetuju untuk mengadakan kerjasama antara PERTIS dan BUK MARA dalam bentuk dan kegiatan lain yang difikirkan sesuai.

Antara pengisian lain dalam majlis berbuka puasa kali ini termasuklah jamuan berbuka dan moreh, solat berjemaah maghrib, isya serta solat sunat tarawih dan witir. Manakala penyertaan daripada para ahli PERTIS juga agak baik.





Di sini, saya tidak lupa mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada BUK MARA di atas kesudiannya menaja sepenuhnya majlis berbuka puasa hari ini khusus untuk para ahli PERTIS. Saya juga tidak lupa untuk mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada Saudara Ahmad Shamsuri dan juga kepada En. Zamzuri Ghani (Naib Yang Di-Pertua PERTIS) yang telah membuka jalan dan laluan untuk penganjuran serta penajaan majlis iftar petang tadi. Tahniah dan terima kasih juga saya tujukan kepada Biro Tugas-tugas Khas PERTIS yang dipengerusikan oleh En. Abu Hassan Asyari yang telah berjaya menganjurkan majlis dengan baik.



Sebagaimana biasa, besarlah harapan saya semoga hubungan yang sudah mula terjalin akan berterusan sampai bila-bila demi kebaikan dan manfaat kedua-dua belah pihak, insha-allah.

No comments: