Saturday, January 16, 2016

Aktiviti Sabtu




Bagi orang yang bekerjapada hari-hari biasa, hari Sabtu dan hujung minggu merupakan masa yang sering digunakan untuk melaksanakan pelbagai urusan lain seperti urusan keluarga, hal peribadi, menenangkan fikiran, bertemu rakan, terlibat dengan aktiviti badan-badan sukarela dan sebagainya. Seboleh-bolehnya pada Sabtu dan hujung minggu, tidak mahu terlibat langsung dengan apa-apa sahaja perkara yang berkaitan dengan kerja. Walau bagaimanapun, bagi golongan pendidik tanpa mengira di tahap mana sekali pun, ada kalanya hari Sabtu dan hujung minggu terpaksa dikorbankan untuk melaksanakan tanggungjawab hakiki masing-masing.

Bagi saya sendiri, Sabtu kali ini agak penuh dengan aktiviti tertentu. Sekitar jam 8.30 pagi, saya menemani isteri ke KV tempat beliau bertugas untuk menyelesaikan sedikit urusan. Setelah itu, baru kami bersarapan. Kali ini bersarapan di luar. Maklumlah berdua sahaja. Walau bagaimanapun, kami berdua kurang puas hati dengan menu sarapan di gerai berkenaan kerana banyak yang tidak ada sebagaimana biasa. Setelah itu, kami ke TM di Titiwangsa untuk menjelaskan bil bulanan.

Sekitar jam 11.30 pagi, kami ke Taman Melawati pula untuk urusan pengeluaran wang runcit yang diperlukan. Selepas itu, kami berdua singgah pula di sebuah restoran untuk sambung semula sarapan pagi yang tergendala tadi. Restoran yang ini pula makanannya agak sedap juga tetapi perkhidmatannya agak lambat.

Sekitar jam 1.20 tengah hari, kami berdua singgah di MAB, Brickfields untuk solat zohor. Tatkala naik ke tingkat 3 dengan lif, saya rasa kurang selesa kerana keadaan lif yang agak berbau. Bau berkenaan mungkin disebabkan ada sedikit air yang masih belum kering di lantai lif berkenaan. Hapak juga baunya hingga hampir terbersin dibuatnya. Semasa menggunakan tandas berhampiran dengan suraunya, sekali lagi saya diganggu oleh bau yang amat tidak menyenangkan. Ini menyebabkan saya kurang selesa untuk melaksanakan urusan peribadi nan asasi. Hampir terbantut dibuatnya.

Setelah itu, saya dan isteri bergerak pula ke kedai komputer di Imbi. Kami menggunakan perkhidmatan monorel sahaja. Sebelum tiba ke stesen Hang Tuah, Monorel pula menghadapi masalah teknikal. Jadi para penumpang diarah supaya turun di stesen berkenaan. Maka berbondong-bondonglah para penumpang turun termasuklah saya. Oleh kerana hari Sabtu, maka jumlah penumpang monorel lebih ramai daripada hari-hari biasa. Distesen ini, saya bertemu dengan salah seorang anak murid saya tahun lepas, iaitu Hong Wen Chai. Beliau seorang sahaja. Katanya, pada masa ini beliau sedang mengikuti kursus di MAB. Saya perhatikan mobiliti Wen Chai agak baik. Beliau boleh bergerak seorang diri tanpa ada rasa bimbang. Dalam hati saya timbul rasa gembira kerana anak murid saya yang ini ada sifat berani dan ada tanda-tanda beliau mampu untuk berdikari. Bila monorel lain tiba, maka berhimpit-himpitlah kami untuk masuk. Wen Chai turun di stesen Hang Tuah. Saya dan isteri sepatutnya turun di stesen Imbi. Namun demikian oleh kerana kurang fokus dan ditambah pula dengan sistem siaraya yang kurang berfungsi pada monorel berkenaan, maka kami terlepas stesen. Kami terpaksa turun di stesen Bukit Bintang untuk berpindah ke monorel yang menghala ke stesen Imbi.

Urusan di kedai komputer berkenaan berjalan lancar. Peter dan Ming, iaitu pengusaha kedai komputer tersebut sudah lama kami kenali dan sememangnya dengan merekalah kami berdua sering berurusan berkaitan dengan komputer. Seperti kelazimannya, kedatangan kami kali ini juga dijamu dengan minuman dan makanan. Kali ini agak banyak kuih yang dijamu. Saya “belasah” sahaja.

Setelah sekitar satu jam berurusan, sekitar jam 3.30 baru kami meninggalkan kedai komputer berkenaan. Haluan kami berdua seterusnya ialah di Jalan Masjid India. Kami gunakan perkhidmatan monorel dan LRT sahaja. Dari stesen LRT Masjid Jamik, kami berjalan kaki sahaja. Pada dekad 80-an dahulu iaitu tatkala saya di sekolah menengah, saya memang mahir dengan kawasan di sekitar Jalan Masjid India. Saya mampu dan berani berjalan seorang diri dari sekolah (St. John’s Institution) hingga ke Wisma Yakin. Namun demikian, hari ini saya tidak lagi yakin untuk berjalan seorang diri di kawasan ini seperti dahulu. Ia mungkin disebabkan kerana keadaan persekitaran yang sudah berubah dan juga saya sudah lama tidak berjalan seorang diri di kawasan ini. Malu juga dibuatnya kalau Hong Wen Chai tahu hal ini.

Sambil berjalan , kami mencari barangan keperluan saya. Akhirnya kami tiba di Semua House, tetapi barangan yang saya perlukan masih belum ditemui. Semua House juga mempunyai memori tersendiri untuk saya dan isteri terutamanya sewaktu kami berdua sama-sama di zaman remaja. Kami berdua masuk ke Semua House dan terus ke bahagian bawahnya. Di sini ada tempat makan yang baik. Selain berhawa dingin, makanan yang dijual di sini pelbagai dan beraneka jenis. Keadaanya tidak banyak berubah.

Setelah selesai menjamu selera, kami berdua pun muola mencari jalan pulang. Tatkala itu hujan turun renyai-renyai. Jadi kami berdua redah sahajalah. Di pertengahan jalan, saya bertemu dengan seorang lagi bekas anak murid saya yang pernah menuntut di SMPK Setapak antara tahun 2006 – 2010. Namanya Najihah. Beliau berjalan bersama seorang rakannya, mungkin seorang yang berpenglihatan terhad (rabun). Saya sekadar menegur sahaja.

Akhirnya kami berdua tiba semula di stesen LRT Masjid Jamik. Saya sedikit hampa kerana gagal mendapatkan barangan keperluan yang saya hajati. Dari stesen LRT Masjid Jamik, saya dan isteri terus mencari jalan pulang. Sekitar jam 7.00 malam kami sudah tiba semula di rumah.

Walaupun sedikit keletihan, tetapi saya seronok kerana dapat menyelesaikan beberapa urusan sendiri. Maklumlah pada hari-hari biasa tenaga dan fikiran banyak difokuskan kepada tugas dan tanggungjawab hakiki.


No comments: