Friday, January 15, 2016

Kota Bukit Supai



Kota Bukit Supai merupakan satu lagi tempat bersejarah yang mungkin kurang diketahui umum. Ia terletak di muara Sungai Linggi iaitu bersempadan dengan Negeri Sembilan. Jika kita datang dari arah Port Dickson, ambil jalan pantai menghala ke Melaka. Selepas melintasi kuala Sungai Linggi, kita pasti akan bertemu dengan kota ini.



Menurut sejarah, kota ini telah dibangunkan oleh penjajah Belanda. Lokasi kota ini memang strategik. Ia terletak di atas bukit, menghadap Selat Melaka dan di tepi muara sungai. Kota ini mempunyai dua fungsi penting, iaitu untuk mengawal perdagangan bijih timah yang melalui sungai Linggi. Kota ini juga bertujuan sebagai kota pertahanan untuk melindungi pihak berkuasa Belanda di Melaka. Menurut catatan sejarah lagi, sepasukan kecil tentera Belanda sentiasa berkawal di kota ini.

(Kata orang, pemandangannya cantik)

(Sebahagian tapak kota)


Kewujudan kota ini menjelaskan betapa pentingnya perdagangan bijih timah ketika itu. Kewujudan kota ini juga merupakan antara langkah yang diambil oleh penjajah Belanda untuk meneruskan dasar monopolinya dalam perdagangan bijih timah. Gara-gara dasar monopoli ini jugalah perselisihan sering timbul antara penjajah Belanda dengan pemerintah-pemerintah negeri Melayu ketika itu.





Hari ini, Kota Bukit Supai masih utuh di lokasinya. Mungkin banyak kisah sejarah yang dipendamnya sebagai peringatan buat generasi sekarang dan yang akan datang. Jika kita berada di atas bukit kota ini, kita akan dapat menghirup udara petang yang menyegarkan. Ramai juga orang yang bersantai di sini sewaktu kunjungan saya ke kota ini.

(Boleh menjamu selera di sini).



No comments: