Friday, January 22, 2016

Langkah Ke Arah Pengharaman Vape Dan Shisha Di Sabah




Pada 21 Januari (semalam), Jawatankuasa Fatwa Sabah telah memutuskan bahawa vape dan Shisha diharamkan penggunaannya di Sabah. Menurut mufti Sabah, Datuk Bungsu Aziz Jaafar, keputusan untuk mengharamkan kedua-duanya adalah berdasarkan kepada 4 dalil.

Untuk rujukan lanjut, sila baca
di sini


Bagi saya, tindakan jawatankuasa fatwa Sabah perlu disokong. Lagipun sebelum ini kita hanya memberi tumpuan kepada vape sahaja. Sedangkan penggunaan shisha sudahpun berlaku mungkin lebih lama daripada vape. Sepertimana yang pernah saya nyatakan sebelum ini, pandangan beberapa orang alim turut berpendapat iaitu menghisap shisha haram hukumnya.

Tahniah kepada mufti dan jawatankuasa fatwa Sabah kerana telah mengambil langkah bijak dan tepat. Tahniah juga kepada negeri-negeri yang sudah mengorak langkah mengharamkan vape di negeri-negeri masing-masing. Mudah-mudahan langkah ini akan dituruti oleh negeri-negeri lain yang masih ragu-ragu untuk mengambil tindakan yang serupa.

Perlu dijelaskan di sini iaitu keputusan semalam bukan bermakna vape dan shisha kini sudah tidak dibenarkan di Sabah. Keputusan tersebut lebih merupakan langkah awal ke arah mengharamkan vape dan shisha di Sabah. Seperti yang dinyatakan oleh mufti Sabah, keputusan yang telah dibuat perlu disalurkan terlebih dahulu kepada beberapa pihak sebelum ia boleh diwartakan untuk Sabah.

Mana yang baik itu elok disegerakan, mana yang buruk itu eloklah ditangguhkan.




No comments: