Friday, January 1, 2016

Tahun Baru 2016



Hari ini (1 Januari), kita mula melangkah ke tahun baru Masihi 2016. Secara peribadi, berbeza dengan hari pertama tahun-tahun baru Masihi sebelumnya di mana saya akan berada di luar KL, tahun ini saya di KL sahaja. Kebetulan pula, di rumah ada ahli keluarga dari jauh yang berkunjung. Maka itulah hari pertama tahun ini kami sekeluarga di sekitar ibu kota sahaja.

Tahun baru ini juga tidak membawa sebarang perubahan kepada blog ini. Segala-galanya akan berkeadaan seperti biasa sahaja. Isi kandungannya, penampilan layout, persembahan dan lain-lainya juga akan berkeadaan seperti biasa sahaja. Kekerapan posting pula bergantung kepada beberapa faktor. Maklumlah walaupun di luar sana ada orang sering bercakap kononnya bersikap terbuka dan sedia mendengar pandangan semua pihak, ia tidak semestinya berlaku pada semua keadaan.

Saya juga sempat mendengar ucapan tahun baru daripada beberapa orang pemimpin negara lain. Saya tertarik dengan ucapan salah seorang daripada mereka. Pemimpin berkenaan melahirkan keyakinan yang tinggi dengan masa depan negaranya tatkala melangkah ke tahun baru. Antara lain katanya, walaupun negaranya sebuah negara yang berbilang agama, kaum dan budaya, tetapi mereka berupaya mencipta masa depan yang lebih cemerlang kerana perpaduan yang kukuh dalam kalangan mereka. Selain itu, kestabilan politik dan kekukuhan ekonomi merupakan antara aset penting dalam membina masa depan yang cemerlang.

Selepas mendengar ucapan-ucapan berkenaan, saya mula menoleh kepada tanah air sendiri. Kita melangkah ke tahun baru 2016 dalam keadaan yang cukup tidak pasti. Ekonomi negara kita berada dalam keadaan tidak seperti dahulu. Kos hidup semakin meningkat, tidak seiring dengan peningkatan pendapatan rakyat biasa. Nilai ringgit pula tidak menentu. Kemerosotan nilainya yang gagal dikawal mengakibatkan rakyat setempat semakin merintih di bumi sendiri. Manakala orang asing pula semakin kaya-raya di tanah air sendiri. Kesannya, bumi tercinta ini lebih merupakan syurga kepada orang asing daripada pribumi sendiri.

Ada orang politik yang begitu yakin bahawa dengan penguatkuasaan cukai barangan dan perkhidmatan, harga barang akan turun. Namun demikian, realitinya kita semua melangkah ke tahun 2016 dengan keadaan harga pelbagai barangan semakin naik melambung. Jadi tidak salah jika sebelum ini saya sering mengutarakan bahawa orang politik hanya pandai berkokok sahaja. Mereka sering gagal melihat permasalahan rakyat marhaen dari sudut yang betul. Sebab itulah mereka sering kali gagal untuk membetulkan masalah rakyat.

Kebanyakan orang politik sekadar mementingkan perut dan poket masing-masing sahaja. Sebab itulah untuk tahun ini, gaji sesetengah daripada kmereka naik dahulu berbanding gaji kakitangan awam yang hanya akan naik selepas Julai nanti. Kebanyakan kakitangan awam akan hanya menikmati kenaikan gaji sekitar ratusan ringgit sahaja. Manakala sebilangan orang politik akan menikmati kenaikan gaji sekitar ribuan ringgit banyaknya.

Bila bercakap tentang kesusahan rakyat biasa, ada pula orang politik yang mengeluarkan pandangan bertaraf hodob, lolot dan ngangab. rakyat biasa disuruhnya buat lebih dari satu kerja. Tak perlulah ulas panjang-panjang kenyataan seperti ini. Ia menunjukkan pemimpin seperti ini hanya pandai bercakap semata-mata. Moralnya, lain kali jangan terlalu berbangga dengan CGPA yang tinggi.

Selain itu, orang-orang politik lebih memikirkan bagaimana untuk mengekalkan kuasa mereka semata-mata. Sebab itulah rata-rata mereka hanya bercakap tentang pilihanraya umum yang akan datang. Mereka kurang peduli pada kesempitan dan kesusahan rakyat marhaen. Walhal mereka merupakan golongan yang ada kuasa untuk mengubah keadaan daripada kurang kondusif kepada situasi yang lebih kondusif.

Sesungguhnya kita melangkah ke tahun 2016 dalam suasana yang sangat tidak pasti dalam pelbagai aspek. Banyak isu dan persoalan tahun lepas terpaksa dibawa ke tahun ini dalam keadaan belum selesai dengan sempurna. Kita hanya mampu berdoa, berharap dan berusaha semoga tahun ini akan lebih baik daripada tahun lepas. Namun demikian, ia akan juga bergantung kepada pihak yang masih diberi kuasa untuk melaksanakan kuasa mereka bagi memastikan agar tahun ini akan lebih baik daripada tahun lepas.

Jika 2015 sarat dengan kenangan, 2016 pula akan lebih sarat dengan cabaran.


No comments: