Tuesday, September 14, 2010

Daulat Tuanku

Semalam (13 September 2010) bersamaan 4 Syawal 1431 Hijriah, institusi kesultanan Kelantan telah mencatat sejarahnya yang tersendiri. Pemangku raja, Tengku Muhammad Faris Petra Ibni Sultan Ismail Petra telah dimasyhurkan sebagai sultan Kelantan ke-29. Upacara pemasyhuran tersebut telah berlangsung di Istana Balai Besar, Kelantan. Saya penuh yakin, apa yang berlaku semalam sememangnya selari dengan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Kelantan.



Walaupun saya sendiri bukanlah rakyat Kelantan dan negeri asal saya pun memang sudah lama tiada beraja, namun ketinggian peribadi Tengku Muhammad Faris Petra bukan sahaja menarik perhatian saya, bahkan saya yakin ia turut menarik perhatian ramai orang yang bukan warga Kelantan. Baginda bennar-benar raja yang berjiwa rakyat. Baginda juga dikhabarkan sering menziarahi sekalian hamba rakyat di segenap ceruk negeri tanpa sebarang protokol yang menyusahkan orang lain. Baginda juga dikhabarkan gemar mengadakan kunjungan ke tempat-tempat tertentu secara mengejut. Hal sedemikian bagi saya amat wajar. Dengan cara tersebut, baginda akan lebih terdedah dengan realiti sebenar kehidupan rakyatnya tanpa sebarang lakonan yang dibuat-buat semata-mata kerana berada di hadapan raja. Cara sedemikian juga akan membolehkan baginda melihat dengan mata kepala baginda sendiri realiti kehidupan rakyat yang berada di bawah naungan baginda. Dengan ini, maklumat yang baginda perolehi mengenai keadaan hidup rakyat baginda tidak hanya terbatas kepada maklumat yang disampaikan oleh orang lain semata-mata. Lagipun, adakalanya maklumat yang diperolehi semata-mata daripara orang lain adakalanya indah khabar daripara rupa.



Satu lagi kelebihan yang ada kepada baginda Tuanku Muhammad Faris ialah baginda sering bersolat bersama-sama sekalian hamba rakyatnya. Baginda sangat menghormati tuan-tuan guru dan para ulamak sebagaimana sepatutnya. Baginda juga dikhabarkan pernah menjadi imam solat. Inilah yang dikatakan raja sebagai pemimpin, bukan sahaja boleh memimpin ketika di luar masjid, bahkan juga berkeupayaan dan dipercayai untuk memimpin ketika di dalam masjid pula.

Saya penuh yakin, sikap, perbuatan, kelakuan serta keperibadian Tuanku Muhammad Faris bukan lakonan dan sandiwara yang dibuat-buat untuk mengabui mata sesiapa. Setakat ini, ia juga tidak menunjukkan keperibadian baginda adalah secara bermusim. Saya juga penuh yakin, apa yang terpancar daripada keperibadian Tuanku Muhammad Faris Petra adalah secara tulus yang datangnya daripada kemulian hati serta sikap tawadhuk baginda sendiri.

Sesungguhnya ketinggian peribadi, sikap tawadhuk serta sifat rendah diri baginda Tuanku Muhammad Faris akan meletakkan baginda sebaris dengan nama raja-raja yang masyhur dengan sikap alim dan berjiwa rakyat seperti Almarhum Sultan Alauddin Riayat Syah (Melaka), Almarhum Sultan Zainal Abidin III (Terengganu) dan lain-lain lagi.

Oleh yang demikian, mudah-mudahan kemulian dan ketinggian peribadi baginda akan menjadi ikutan pula kepada orang lain, dan bukannya cemburuan daripada mana-mana pihak pula. Saya dan semua pihak juga berdoa dan berharap semoga dengan pemasyhuran Tuanku Muhammad Faris sebagai sultan Kelantan, ia akan dapat menyelesaikan pergeseran yang berlaku di istana Kelantan.



Saya berdoa semoga Allah sentiasa akan memeliharakan Tuanku Muhammad Faris Petra, keturunan baginda serta negeri dan kerajaan baginda. Mudah-mudahan baginda benar-benar akan dapat menjadikan negeri dan kerajaan baginda sebuah negeri dan kerajaan yang baik serta sentiasa berada dalam keampunan Allah.

Raja adil raja disembah;
raja zalim raja disanggah;
daulat tuanku!

Salam dari Kuala Terengganu.

No comments: