Saturday, September 18, 2010

Mengunjungi Pusat Urut Refleksiologi Berjaya

Semalam (17 September), sekitar jam 8.30 malam, saya dengan ditemani isteri dan seorang adik ipar perempuan telah berkunjung ke Pusat Urat Berjaya. Pusat urut berkenaan terletak di bandar Kuantan, iaitu tidak jauh dari pusat membeli-belah Mydeen. Pusat urut ini dikendalikan oleh Najihah Gan Lee Mei, seorang orang kelainan upaya (OKU) penglihatan. Bila ada kelapangan waktu, suaminya, Cikgu Azizul juga akan turut membantu Najihah di pusat urut ini.



Sebenarnya ini bukanlah kali pertama saya berkunjung ke pusat urut ini. Setiap kali saya pulang ke Kuantan dan jika ada masa saya dan isteri pasti akan berkunjung ke pusat urut ini. Seperti pusat-pusat urut lain, perkhidmatan yang disediakan ialah mengurut badan dan urut tapak kaki.

Dalam kunjungan kali ini, saya mendapati ada sedikit kelainan di pusat urut ini. Cikgu Azizul memaklumkan kepada saya, pusat urut ini baru sahaja dibaik pulih. Sebab itulah juga saya mendapati tempatnya semakin selesa. Menurut Cikgu Azizul lagi, buat masa ini pusat urut ini mempunyai 8 orang kakitangan. Boleh dikatakan kesemua kakitanganya merupakan golongan OKU penglihatan. Bagus juga kerana setidak-tidaknya golongan oku di sekitar Kuantan ada tempat untuk mereka mencari rezeki halal dengan titik peluh sendiri. Selain daripada menyediakan pekerjaan, boleh dikatakan kesemua kakitangannya disediakan tempat tinggal.

Menurut Cikgu Azizul, setakat yang beliau maklum, di sekitar bandar Kuantan terdapat 2 buah pusat urut yang dikendalikan oleh OKU penglihatan. Sebuah lagi pusat urut dikendalikan oleh seorang OKU penglihatan yang telah mengalami kecacatan penglihatan setelah dewasa. Kata Cikgu Azizul lagi, dari segi persaingan, ia tidaklah sehebat sebagaimana di Kuala Lumpur. Manakala pelanggannya pula tidaklah seramai sebagaimana di Kuala Lumpur.



Kali ini, saya hanya minta urut tapak kaki sahaja. Manakala juruurut saya kali ini ialah bekas anak murid saya sendiri, Samsuzirani bin Mad Ripin. Samsuzirani pernah belajar di SMPK Setapak antara tahun 1998 hingga tahun 2002. Sebelum berkerja di pusat urut ini, beliau pernah berkerja selaku juruurut di Pulau Pinang selama sekitar 3 tahun. Beliau baru 3 bulan berkerja di pusat urut ini.

Saya, isteri serta adik ipar saya memang berpuas hati dengan perkhidmatan di pusat urut ini. Sebab itulah juga, adik ipar saya sudah beberapa kali membawa rakan-rakanya untuk mendapatkan perkhidmatan urut di pusat urut ini.

Kepada Najihah Gan dan suami, diucapkan selamat berjaya. Kepada Samsuzirani, kerjalah rajin-rajin. Kalau ada rezeki, boleh buka pusat urut sendiri pula di Felda Paloh 3, Gua Musang.

Salam dari Kuantan.

1 comment:

Pop PeT Pop PeT.... said...

nak tnya.. tmpat nie kt mana eak? alamat or lokasi dier.. ingat nk g... tp x taw.. aper nama tmpt dier?