Friday, September 24, 2010

Dunia Pelakon: Antara Realiti Dan Hakiki

Dua hari lepas, semasa saya dan isteri membeli makanan pada waktu petang di sebuah restoran, secara tiba-tiba kami terlihat sekumpulan sekitar empat orang hamba Allah yang memang amat dikenali wajah mereka. Setelah diamat-amati wajah kumpulan berkenaan dengan agak lama, barulah kami terperasan bahawa mereka adalah pelakon yang masih terkenal dan dikenali umum hingga kini.

Apa yang menarik perhatian kami ialah golongan wanita dalam kalangan mereka sedang merokok dan asap keluar poos poos. Dari segi pakaian jangan dikatakan lagi. Bahkan yang paling menggelikan ialah ada seorang pelakon wanita dalam kumpulan tersebut mengcungkil giginya dengan jari sahaja. Saya yang tak tengok perlakuan beliau pun terasa gelinya bila mendengar akan perbuatannya.

Kumpulan hamba Allah tersebut masih lagi aktif berlakon hingga kini. Kalau saya sebut nama mereka, rasanya satu dunia Melayu tahu siapa mereka, filem apa yang pernah mereka lakonkan serta jenis watak dan perwatakan yang pernah mereka tonjolkan dalam filem-filem lakonan mereka. Gambarnya pun ada dalam simpanan saya, tetapi tidak tergamak pula saya muatkan dalam tulisan kali ini walaupun tulisan ini mengenai fiil mereka.

Dalam lakonan, ada di antara mereka yang memegang watak bagus, sopan dan boleh dijadikan contoh. Sayangnya, realiti perwatakan hidup mereka tidak seperti watak yang mereka pegang dalam sesetengah lakonan mereka. Sempurnakah sopan-santun kalau mencungkil gigi pun hanya guna jari sahaja dan di khalayak ramai pula! Rasanya murid-murid di sekolah saya yang berada di tahap kelas murni pun tak sampai begitu perangai mereka.

Seperkara lagi ialah mengenai tabiat merokok dalam kalangan artis. Rasanya sudah acap kali saya bertemu dengan para artis terutamanya yang perempuan yang gemar merokok. Mereka tidak segan silu merokok walaupun di khalayak ramai. Bagi saya, tabiat merokok itu sendiri merupakan sesuatu yang tidak baik. Kalau yang merokok itu wanita, wajah yang cantik pun boleh nampak hodoh. Lagipun bukankah merokok itu membahayakan kesihatan. Menerusi pelbagai saluran media, sudah dimaklumkan betapa bahayanya tabiat merokok, bukan sahaja kepada si perokok sendiri, bahkan ia juga membahayakan kepada orang di sekelilingnya yang terhidu asap rokoknya.

Mungkin artis yang terlibat boleh mengatakan bahawa tabiat merokok adalah urusan peribadi mereka. Pun begitu, mereka harus sedar, bila sudah jadi orang terkenal, segala perbuatan, tingkah laku, tutur kata,ccara ketawa, bahkan cara batuk dan bunyi bersin mereka jika terjadi di khalayak ramai tetap akan menarik perhatian orang di sekelilingnya.

Sepatutnya, golongan yang sudah dikenali masyarakat seperti artis harus menggunakan populariti mereka untuk bertindak selaku agen perubahan dalam masyarakat. Mereka seharusnya menggunakan populariti yang ada untuk mengubah dan mempengaruhi masyarakat daripada berkelakuan buruk kepada baik dan daripada baik kepada yang lebih baik, dan bukan sebaliknya. Lagipun, golongan yang sudah terkenal seperti artis harus faham iaitu mereka akan sering diperhatikan oleh pelbagai golongan masyarakat termasuklah golongan kanak-kanak yang belum pandai untuk membuat pertimbangan. Dikhuatiri golongan kanak-kanak berkenaan akan berpersepsi bahawa apa yang dilakukan oleh golongan artis baik belaka sebagaimana mereka berperwatakan baik ketika berlakon.

Selama ini pun, kita sudah dihidangkan dengan pelbagai tingkah laku buruk dalam kalangan para artis. Ada yang terlibat dengan penyalahgunaan dadah. Ada yang pernah ditangkap kerana mencuri di pusat membeli-belah. Ada yang pernah bertumbuk di pusat hiburan. Tidak kurang juga yang pernah ditangkap basah. Semuanya itu antara berita yang pernah termuat dalam pelbagai media di negara kita. Tetapi apabila ada yang memperoleh peluang keemasan menyaksikan bagaimana seorang pelakon terkenal mencungkil giginya hanya dengan menggunakan jari di khalayak ramai, ia bukan sahaja menggelikan, bahkan ia menimbulkan perasaan antara percaya dengan tidak akan perbuatan artis berkenaan.

Di sini, saya tidaklah bermaksud semua artis berperangai buruk sedemikian. Masih ada lagi golongan artis yang sopan dan bertingkah laku baik terutamanya di khalayak ramai. Namun begitu, perlakuan buruk oleh segelintir artis kadangkala tak ubah umpama seekor kerbau membawa lumpur, habis semua terpalit.

Walaupun dunia saya tanpa penglihatan, ia tidak menghalang saya untuk peka kepada dunia di sekililing saya.

No comments: