Sunday, September 12, 2010

Kesesakan Di Sekitar Kuala Terengganu

Sebagaimana yang telah dijadualkan, hari ini sekitar jam 10 pagi, kami sekeluarga pun bertolak ke Kuala Terengganu dari Kuantan. Tujuan kami ialah untuk ke rumah anak buah kami, Dibah, di Bukit Tunggal. Dia tak dapat pulang berhari raya bersama kami kerana suaminya yang juga seorang pegawai bomba tidak dapat cuti. Kami bertolak dengan 2 buah kenderaan sahaja kali ini.

Sekitar jam 11.45 pagi, kami singgah di rumah keluarga biras saya di Kampung Pinang Merah, Paka, untuk makan tengah hari. Setelah selesai makan, solat secara jamak serta lain-lain urusan asasi, sekitar jam 2.30 tengah hari, kami pun memulakan semula perjalanan ke Kuala Terengganu. Sekitar jam 3.30, kami menghampiri sekitar pantai Kelulut. Apa yang berlaku ialah kesesakan yang ketara. Kereta seakan hampir melekat. Keadaan diburukkan lagi bilamana sebilangan pemandu yang tidak sabar memandu secara memotong sebelah kiri. Begitulah sikap pemandu di negara kita apabila di atas jalan raya.



Jadi kami pun membuat keputusan untuk singgah sebentar di Masjjid Ru Muda. Tatkala posting ini dibuat, saya sekeluarga masih lagi di sekitar Masjid Ru Muda. Manakala kesesakan di jalan raya di hadapan masjid pula masih seakan tak ada tanda untuk surut.



Sewaktu dalam kereta tadi, saya memang mendengar siaran dari Terengganu FM. Malangnya, stesen radio ini tidak banyak melaporkan mengenai kesesakan yang sedang berlaku, jalan mana yang sesak, jalan mana yang boleh jadi jalan alternatif dan lain-lain info yang berguna untuk pengguna jalan raya. Tak serupa macam Radio Malaysia KLFM. Maaflah, bukan untuk membanding, sekadar menyatakan perbezannya sahaja.



Menurut seorang pengunjung ke masjid ini, Kota Bharu pula mengalami kesesakan yang teruk. Katanya lagi, beliau memang dalam perjalanan dari Kelantan. Sejak dari awal lagi saya memang tiada rancangan untuk ke Kelantan. Sekadar ke Kuala Terengganu sahaja.



Sementara itu, sebuah van mengalami masalah di sekitar Masjid Ru Muda. Tayarnya pula pancit. Tayar keduanya pula tidak berangin. Abang ipar saya dengan murah hati membantu pemandu kenderaan berkenaan.

Salam dari Masjid Ru Muda.

No comments: