Monday, September 13, 2010

Jenama Crocs Dan Kalimah Allah

Baru-baru ini saya serta isteri telah ke sebuah kedai kasut di Gombak untuk membelikan sepasang selipar jenama Crocs untuk Luqman. Bukan untuk raya, sekadar untuknya pakai hari-hari sahaja. Setelah dibeli, Luqman terus memakainya. Tiadalah sebarang syak, zan dan waham daripada saya mahupun isteri mengenai selipar yang baru dibeli itu.



Sehari dua kemudian, isteri saya terpandang seakan kalimah Allah ada tertera pada tapak selipar tersebut, iaitu di bahagian sebelah atas. Setelah dibelek-belek, memang nyata ia adalah kalimah Allah. Kalimah Allah tersebut bercorak timbul sehingga boleh disentuh oleh orang seperti saya.



Berdasarkan hukum feqah setakat yang saya tahu, sebarang benda yang padanya ada tertera kalimah Allah, maka ia tidak boleh dibawa ke tempat-tempat tertentu seperti ke tandas. Apabila kalimah Allah tertera pada selipar, maka kalimah itu bukan sahaja akan sentiasa dipijak oleh sipemakainya, bahkan kalimah tersebut turut sama akan diseret ke serata tempat termasuklah ke tempat-tempat yang kotor dan najis seperti tandas atau sebagainya.

Tentulah pihak yang dengan sengaja melekatkan kalimah Allah pada selipar berkenaan ada motif tertentu. Biar apa pun motifnya, selaku pengguna yang berakidah, kita tidak sepatutnya membiarkan perkara seumpama ini berlalu begitu sahaja. Setidak-tidaknya pada masa-masa yang akan datang, kita harus lebih berhati-hati ketika membeli-belah. Percubaan untuk menghina agama Allah berlaku pada bila-bila masa, oleh sesiapa sahaja, dengan macam-macam cara dan di mana-mana sahaja.



Bagi golongan tertentu, mereka akan tersenyum lebar apabila melihat perkara yang dipandang suci dan mulia oleh kaum muslimin dipijak dan diseret oleh umat muslimin sendiri. Bagi saya pula, adalah berganda malangnya apabila pengguna muslim itu sendiri yang tidak peka dan mengambil sikap mudah apabila perkara sebegini terjadi dihadapan mata sendiri. Justeru, bagi pengimport dan pengguna di negara ini, kita sepatutnya lebih peka dengan perkara seumpama ini. Jika nyata selipar, kasut, pakaian atau apa sahaja barangan lain yang ada unsur-unsur untuk menghina dan mempersendakan akidah kita, maka barangan berkenaan hendaklah dipulaukan sahaja.

Kalau kita tidak mampu mencegah sesuatu kemungkaran dengan tangan, maka cegahlah dengan lidah, jika tidak mampu dengan lidah, maka cegahlah dengan hati sahaja, sesungguhnya itulah selemah-lemah iman.

Salam dari Kuala Terengganu.

No comments: