Friday, March 14, 2014

Bomoh Oh Bomoh



Hari ini negara dan dunia digemparkan apabila seorang “bomoh” cuba menyelesaikan misteri kehilangan MH370 menerusi ilmu kebomohannya. Tok bomoh berkenaan telah melakukan beberapa aksi yang kononnya dapat membantu merungkai misteri kehilangan pesawat berkenaan. Perbuatan tok bomoh berkenaan bukan sahaja didperhatikan oleh orang-orang disekelilingnya, bahkan aksinya turut tersebar ke seluruh dunia dengan begitu pantas sekali. Pandai betul tok bomoh berkenaan mencari kesempatan!

Berusaha untuk membantu misteri kehilangan pesawat MH370 amat digalakkan. Walau bagaimanapun, ia hendaklah dilakukan secara betul pada niatnya, betul pada hukum dan juga betul pada kaedahnya. Kalau sekadar berbomoh depan khalayak ramai dengan gaya dan cara yang boleh menggugat akidah, itu bukan membantu. Bahkan aksi kebomohan sedemikian boleh mengakibatkan negara ditimpa mala petaka malu pula. Cukuplah petaka yang sudah sedia ada. Jangan ditambah lagi dengan yang lain!

Bomoh yang beraksi di KLIA baru-baru ini bukan sebarangan bomoh. Katanya beliau memang sudah dikenali ramai. Sebut sahaja namanya, semua orang sudah kenal. Wah gah sungguh tok bomoh yang seorang ini.

Seperkara yang menarik ialah, kata tok bomoh berkenaan, ada seseorang yang menyuruh beliau berbomoh di KLIA. Siapa orang tu tok? Orang kecil atau orang besar? Kebetulan pula, bomoh yang seorang ini bukan sebarangan orang. Khabarnya ada gelaran “datuk”. Kalau tok bomoh yang ini ada gelaran datuk, mungkin ilmu kebomohannya sudah pun diiktiraf oleh pihak tertentu pula. Bukan senang juga kalau nak dapat gelaran kebesaran semacam itu.

Seperkara lagi, bagaimana tok bomoh yang seorang ini boleh beraksi di KLIA? Siapa yang memberikan keizinan? Mungkin ilmu kebomohannya sudah tinggi, maka itu aksinya tidak dapat dihalang oleh sesiapa pun.

Khabarnya aksi tok bomoh sudah pun mendapat pelbagai reaksi di peringkat antarabangsa. Betul ke? Kalau benar, maka sudah terpublisitilah tok bomoh yang seorang ini.

Ada juga pihak yang mengaitkan tok bomoh ini dengan sebuah parti politik. Khabarnya juga, di parlimen beberapa anggota parti politik berkenaan telah menafikan kononnya ada hubungan dengan tok bomoh berkenaan. Malang juga tok bomoh ini, publisiti sudah dapat tapi tak siapa pula yang hendak mengaku kawan.

Tertanya juga dalam hati saya, mengapa KLIA menjadi lokasi tok bomoh berkenaan? MH370 bukannya hilang di klia. Antara lokasi kehilangan pesawat berkenaan ialah di sekitar laut China Selatan. Mengapa tidak ke tepi laut berkenaan untuk melakukan aksi kebomohan? Takut bermain ombak ke tok?

Esok dan lusa hendak beraksi di mana pula tok?




No comments: