Saturday, March 29, 2014

Pilihanraya Kecil Balingian: Sekadar Pandangan Awal



Hari ini, sedang berlangsung pilihanraya kecil bagi N51, DUN Balingian, Sarawak. Pilihanraya kecil ini diadakan berikutan perletakan jawatan oleh penyandang sebelumnya, Tan Sri Abdul Taib Mahmud yang juga bekas ketua menteri terlama di Sarawak setakat ini. Perletakan jawatan oleh Tan Sri Abdul Taib adalah ekoran pelantikan beliau selaku Yang Di-Pertua negeri Sarawak bagi menggantikan Tun Abang Mohd Salahuddin yang telah tamat tempoh perkhidmatannya.

Dalam pilihanraya umum negeri Sarawak pada 16 April 2011 lalu, Tan Sri Abdul Taib berjaya memenangi kerusi N51 DUN Balingian dengan memperolehi sebanyak 6210 undi. Manakala Suriati Abdullah daripada PKR pula telah memperolehi sebanyak 871 undi. Seorang lagi calon ketika itu yang bertanding atas tiket bebas, Datuk Salleh Jafaruddin telah memperolehi 1056 undi.

Pilihanraya kecil kali ini melibatkan satu lawan satu antara BN dan PKR. Pada pemerhatian saya, BN tiada masalah untuk mengekalkan penguasaan mereka di DUN Balingian. Dengan erti kata lain, sekali lagi keputusan pilihanraya kecil ini akan menyaksikan pengekalan statusquo yang telah sedia ada sahaja.

Jika dalam pilihanraya Kajang keyakinan penuh diberikan ke atas kemenangan PKR, maka dalam pilihanraya kecil Balingian pula keyakinan besar diberikan kepada kemenangan calon BN. Ini adalah realiti yang tidak dapat tertolak lagi. Sama-samalah kita tunggukan keputusan sebenar malam ini nanti.

Saya sekadar mengutarakan pandangan awal semata-mata. Pendapat saya ini bukan dibuat dengan teropong ajaib atau dengan tongkat sakti. Ia berasaskan kepada beberapa faktor yang sempat saya teliti.


No comments: