Sunday, March 9, 2014

Kapal Terbang Hilang: Antara Realiti Dan Spekulasi




Sebagaimana yang kita semua tahu, pada 8 Mac 2014 (Sabtu), sebuah kapal terbang milik Malaysia Airline telah hilang semasa dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing. Kapal terbang berkenaan telah berlepas dari KLIA pada jam 12.41 tengah malam dan dijangka tiba di Beijing pada jam 6.30 pagi. Namun demikian, kapal terbang malang tersebut telah terputus hubungan dengan pengawal trafik udara sekitar 2 jam selepas berlepas dari lapangan terbang di KLIA. Menurut sumber berita, di lapangan terbang Beijing, status ketibaan penerbangan tersebut masih dikategorikan sebagai “delay”.

Kapal terbang berkenaan, MH370 membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal. Kebanyakan penumpangnya pula terdiri daripada warga China. Selain itu, dalam kalangan penumpangnya terdapat warganegara daripada berbelas negara. Antaranya termasuklah dari India, Indonesia, Ucraine, Austria dan Itali. Kehilangan kapal terbang berkenaan telah mendapat liputan berita dari seluruh dunia. Sejak semalam lagi, bila saya membuka siaran radio dari pelbagai negara, berita kehilangan kapal terbang berkenaan menjadi tajuk utama beritanya.

Setelah lebih 24 jam kehilangan kapal terbang berkenaan, masih belum ada sebarang petunjuk mengenai apa yang sebenarnya telah terjadi kepada kapal terbang berkenaan. Lewat semalam, pesawat terbang Vietnam terlihat dua tompokan tumpahan minyak tidak jauh dari pantai negara berkenaan. Walau bagaimanapun, ia masih gagal mengesan lokasi tepat kehilangan kapal terbang berkenaan. Bangkai kapal terbang itu juga masih belum dapat dikesan.

Menurut sumber berita daripada BBC World Service, penerbangan Malaysia Airlines mempunyai rekod yang baik. Justeru kehilangan kapal terbang berkenaan merupakan sesuatu yang telah menimbulkan tandatanya. Beberapa penganalisis dan pakar penerbangan antarabangsa mula mengutarakan beberapa teori berkenaan kehilangan kapal terbang tersebut.

Menurut berita BBC lagi, terdapat sekurang-kurangnya 2 penumpang yang nama mereka tersenarai dalam kalangan penumpang dalam kapal terbang berkenaan, telah tampil dan membuat pengakuan bahawa mereka tidak langsung berada dalam kapal terbang tersebut. Menurut berita itu lagi, kedua-duanya sihat dan selamat serta terkejut bila mendapati nama mereka tersenarai dalam kalangan penumpang kapal terbang malang berkenaan. Menurut kedua-duanya lagi, passport mereka telah hilang ketika mereka berada di Thailand beberapa tahun lalu.

Jadi siapakah yang telah berjaya menyuludup masuk sebagai penumpang kapal terbang tersebut dengan menggunakan passport yang telah dicuri? Apa yang pasti, penumpang yang menggunakan passport curian tersebut merupakan antara mereka yang masih hilang bersama-sama kapal terbang berkenaan. Bertitik tolak daripada maklumat ini, maka beberapa teori dan spekulasi mula diutarakan berkenaan kehilangan kapal terbang tersebut. Di sini saya tidaklah berhasrat untuk memanjang dan meluaskan spekulasi berkenaan.

Kita hanya mampu berdoa semoga kapal terbang dan penumpangnya akan selamat.


No comments: