Tuesday, March 25, 2014

MH370: Ucapan Takziah



Malam tadi (24 Mac), perdana menteri telah mengumumkan kepada media iaitu berdasarkan data terkini yang diperolehi, kapal terbang MH370 telah berakhir (terhempas) di tengah Lautan Hindi. Pengumuman beliau telah merungkai misteri kehilangan pesawat berkenaan sejak 17 hari yang lalu. Pengumuman perdana menteri ini turut menimbulkan reaksi dukacita daripada pelbagai pihak.

Saya amat bersetuju dengan gesaan perdana menteri agar semua pihak memberi ruang yang secukupnya terutamanya kepada keluarga mangsa MH370 untuk bertenang. Buat masa ini, kita biarkan sahaja pihak yang berkuasa untuk mengeluarkan sebarang kenyataan yang berkaitan.

Kepada mereka yang selama ini telah mempersendakan kejadian malang ini dengan pelbagai kenyataan dan lawak bodoh, tidak terbukakah hati anda untuk memohon maaf kepada keluarga mangsa dan kepada masyarakat umum? Hari ini anda mempersendakan orang, esok atau lusa anda pula akan dipersendakan!

Kepada tok bomoh pula, jangan lagi ambil kesempatan dengan mengeluarkan sebarang dakwaan yang bukan-bukan. Bertaubat adalah jalan yang terbaik. Cukup! Cukup! Cukup!

Penemuan objek dan data sahih mengenai misteri kehilangan kapal terbang MH370 telah dilakukan dengan peralatan canggih serta dengan usaha pelbagai pihak yang meredah lautan dan meredah ruang udara yang cukup mencabar. Penemuan objek dan data berkenaan bukan dilakukan dengan teropong ajaib ala P. Ramlee atau bukan juga dengan tikar pandan terbang zam zam ala kazam filem klasik Melayu.

Kepada keluarga mangsa yang terbabit, takziah diucapkan.

Kepada kita semua, ingatlah sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa. Ada sesuatu yang ingin Dia serlahkan daripada peristiwa malang ini. Mudah-mudahan kita tergolong dalam kalangan mereka yang berakal.


No comments: