Monday, January 4, 2016

Bahlul




Mengikut Kamus Dewan, perkataan bahlul diertikan sebagai “Bangang, bodoh, tongong”. (rujuk Kamus Dewan, Edisi 4, 2010, halaman 108).

Bagi orang Melayu, kalimah bahlul sangat sensitif. Sesiapa yang disabitkan dengan perkataan bahlul, individu berkenaan dianggap bersifat sebagaimana makna bahlul itu sendiri. Ada kalanya, perkataan bahlul digunakan untuk mehamburkan rasa marah atau merupakan salah satu cara untuk mencaci maki seseorang. Justeru, gara-gara kalimah bahlul, ia boleh membangkitkan permusuhan dan pergaduhan.

Dalam filem-filem arahan P. Ramlee, ada ketikanya perkataan bahlul agak kerap digunakan. Jika seseorang itu merupakan peminat atau penonton tegar filem-filem berkenaan, ada kemungkinan orang berkenaan boleh terpengaruh untuk menggunakan perkataan bahlul tanpa kawalan. Ia juga berkemungkinan boleh membangkitkan kemarahan orang lain yang terkena hamburan perkataan berkenaan.

Walau bagaimanapun, ada pandangan lain yang kononnya bahlul ini merupakan nama seorang tokoh ilmuwan Islam zaman Khalifah Harun Al-Rashid. Konon kisahnya, nama tokoh berkenaan ialah Muhammad Al-Bahlul. Kalau kita ke laman Youtube dan taip perkataan “bahlul”, maka kisah mengenai tokoh berkenaan boleh ditonton.

Biar apa pun, hari ini perkataan “bahlul” merupakan perkataan yang bersifat negatif dalam kalangan orang Melayu. Untuk mengubah persepsi negatif perkataan berkenaan kepada sabitan tokoh tersebut adalah sesuatu yang hampir mustahil buat masa ini.

Oleh yang demikian, jika kita tidak mahu dikategorikan sebagai golongan bahlul (menurut persepsi orang Melayu), elakkanlah daripada menonjolkan sifat-sifat bahlul tersebut.

boleh tonton di sini

1 comment:

Accounting and Finance Solution said...

Cikgu, Bahloul zaman Harun Al Rashid tersebut adalah abang beliau dan merupakan wali Allah swt.Bukan konon rasanya.. Mmg ada makam.