Friday, January 21, 2011

Demonstrasi Penggunaan Panel E-Braille Quran

Sepertimana yang telah saya maklumkan menerusi blog ini beberapa kali, Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (FKM), Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dengan kerjasama Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) sedang bekerjasama dalam satu penyelidikan untuk menghasilkan panel E-Braille Quran For Teaching Aid. Untuk pengetahuan semua, penyempurnaan penyelidikan ini telah pun melebihi 50%. Selama ini pun, sedikit sebanyak maklumat mengenai perkembangan penyelidikan tersebut hanya dapat diikuti menerusi blog ini sahaja. Setelah mendapat persetujuan daripada pihak yang berkenaan di UTM, maka sudah tiba masanya hasil penyelidikan berkenaan (walaupun belum mencapai tahap 100%) dipertontonkan kepada umum.



Dengan itu, satu demonstrasi penggunaan panel E-Braille Quran For Teaching Aid akan diadakan pada awal Februari ini. Demonstrasi tersebut akan diadakan di Hotel Legend, Kuala Lumpur. Mengikut perancangan setakat ini, Demonstrasi berkenaan akan diadakan pada 1 dan 2 Februari 2011.



Dengan ini, pihak penganjur ingin mempersilakan kepada para ahli PERTIS, bukan ahli PERTIS serta mereka yang berpenglihatan yang berminat untuk melihat dengan lebih dekat lagi mengenai penggunaan panel E-Braille Quran berkenaan ke lokasi sebagaimana yang ditetapkan pada masa dan tarikh yang akan ditentukan.

Bagi tujuan memberi peluang yang seluas-luasnya kepada mereka yang berminat untuk menyaksikan demonstrasi berkenaan, maka ia akan dibahagikan kepada beberapa sesi. Perincian serta jadual penuh demonstrasi penggunaan panel E-Braille Quran For Teaching Aid akan dimaklumkan kemudian. Untuk itu, sila ikuti perkembangan mutakhir mengenainya sama ada menerusi blog ini ataupun menerusi teleinfo PERTIS di 03-40223950.

Saya hampir pasti, jika tiada aral, En. Ahmad Bustamam dan Cikgu Noorazlan pasti akan hadir.

Salam dari Kuantan.

No comments: