Monday, March 7, 2011

Coretan Petang

Tengah hari tadi, sewaktu saya sedang menanti penerbangan ke Kota Bharu, telinga saya dapat menangkap luahan atau munngkin juga keluhan daripada seorang wanita. Kebetulan pula, saya Cuma seorang. Mungkin oleh kerana tiada rakan untuk berbual, maka telinga saya terus fokus kepada keluhan wanita berkenaan. Saya rasa, wanita berkenaan meluahkan keluhannya menerusi telefon bimbitnya.

Secara ringkasnya, wanita berkenaan bercerita (kepada rakannya menerusi telefon) cermin matanya pecah kerana kecuaian seseorang yang ingin membantu beliau. Katanya lagi, beliau telah meletakkan cermin matanya di atas beg pakaiannya. Tiba-tiba ada seseorang yang ingin membantu beliau tetapi tidak perasan akan cermin matanya. Wanita berkenaan pula tidak menyangka orang berkenaan ingin mengangkat beg pakaiannya. Manakala orang berkenaan pula tidak ternampak cermin mata berkenaan kerana katanya cermin mata dan beg pakaian wanita berkenaan warnanya sama. Entah macam mana, ketika orang berkenaan mengangkat beg pakaiannya, cermin matanya terjatuh. Ia pecah mungkin disebabkan terpijak. Saya sendiri tidak pasti di mana kejadian malang itu berlakku. Daripada jalan ceritanya, mungkin ia berlaku di sebuah hotel.

Apa yang meresahkan wanita berkenaan ialah harga cermin matanya melebihi seribu ringgit. Sedangkan orang berkenaan hanya mampu bayar sekitar 200 ringgit sahaja. Apa yang lebih meresahkan wanita berkenaan ialah oleh kerana cermin matanya sudah pecah maka ia sedikit sebanyak akan mengganggu kehidupan sehariannya kerana untuk memperolehi cermin mata yang sama tentunya akan memakan masa juga. Itu baru pecah cermin mata, belum lagi pecah mata.

Mungkin kerana masih kecewa, wanita berkenaan terus bercerita kepada rakannya secara berulang, hanya dialognya sahaja ada yang kurang dan ada yang tambah. Demikianlah kalau sudah kecewa.

Saya penuh yakin wanita berkenaan sama sekali tidak perasan perbualannya menjadi tumpuan saya. Apatah lagi mata saya langsung tidak menghadap beliau. Hanya telinga saya sahaja yang tetap fokus kepada celoteh beliau.

Mungkin niat orang tadi memang baik, iaitu hendak menolong wanita tadi. Apakan daya kerana malang memang tidak berbau. Menurut wanita yang kuat celoteh itu, 200 ringgit yang dibayar oleh orang berkenaan dipinjam daripada rakan-rakannya.

Di sini, saya bukanlah hendak bertindak sebagai hakim di antara wanita berkenaan dengan orang yang beliau maksudkan. Tatkala mendengar celoteh wanita berkenaan, sekonyong-konyong saya teringat kepada pesan orang tua-tua, katanya, “Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali”. Maknanya, kalau hendak berbuat baik, janganlah kebaikan itu sampai menyusahkan diri sendiri. Lagi satu, bila kita buat baik jangan sampai ada orang lain yang ambil peluang sampai memijak kepala kita pula. Maklumlah pada zaman ini sebilangan orang bukan lagi menghargai kebaikan orang lain, tetapi akan mengambil kesempatan untuk kepentingan dirinya pula.

Sebenarnya, bila sebut sahaja kebaikan, maka macam-macam perkara baik boleh kita lakukan. Berprasangka baik kepada orang lain adalah kebaikan; tidak menyusahkan orang lain adalah kebaikan; tidak melakukan perkara jahat kepada orang lain juga satu kebaikan; tidak mencuri soft copy kepunyaan orang lain juga satu kebaikan. Ingatlah, kalau hendak berbuat baik, biarlah berpada-pada.

Salam dari Kota Bharu.

No comments: