Tuesday, March 8, 2011

Imbasan Politik

Pilihanraya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau dan Kerdau sudah dua hari berlalu. Umum sudah ketahui, Barisan Nasional (BN) telah mencapai kejayaan lebih baik di kedua-dua DUN berkenaan. Manakala PAS pula telah mencatatkan rekod kekalahan kali keempat dan kelima berturut-turut. Seperti yang telah diduga, media kerajaan terutamanya siaran TV seakan belum puas merayakan kemenangan tersebut. Seolah-olahnya mereka telah beroleh kejayaan mutlak dan tidak akan kalah-kalah lagi buat selama-lamanya. Seolah-olahnya begitulah.

Dalam coretan saya pada hujung Januari lalu, saya ada menyentuh sedikit mengenai situasi di DUN Merlimau. Saya sudah katakan, kalau orang Johor darahnya cap keris, orang di Merlimau pula darahnya cap taming sari. Keputusan pilihanraya kecil di Merlimau menjelaskan bahawa apa yang saya katakan tidak bersalahan sama sekali. Lagipun, sebilangan pengundi di DUN berkenaan bukannya orang lain, waris-wara saya juga.

Situasi di DUN Kerdau bagi saya hampir serupa juga. Salah seorang ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pahang dari PAS yang sempat saya hubungi sehari sebelum penamaan calon turut mengakui bahawa untuk menang di DUN berkenaan memang tipis. Berdasarkan keputusan pilihanraya kecil di DUN berkenaan, ternyata apa yang dinyatakan oleh ADUN berkenaan betul. Pada hemat saya, para pemimpin PAS peringkat tinggi juga sudah maklum bahawa harapan untuk menang di kedua-dua DUN berkenaan tidaklah secerah mana.

Persoalan yang paling menghairankan saya ialah mengapakah PAS masih menyertai kedua-dua pilihanraya kecil berkenaan? Di atas kertas, harapan untuk PAS menang di kedua-dua DUN berkenaan memang tipis. Bukankah salah seorang pemimpin tinggi PAS pernah mengutarakan saranan agar mana-mana kawasan pilihanraya yang kosong, maka kekosongan itu biarlah diisi oleh calon daripada parti politik yang telah mewakili kawasan pilihanraya berkenaan selepas pilihanraya umum sebelumnya? Saranan sedemikian agak kuat diperdengarkan semasa pilihanraya kecil DUN Galas hujung tahun lalu. Oleh kerana DUN Merlimau dan Kerdau telah dimenangi oleh calon BN dalam pilihanraya umum lalu, bila kedua-dua kerusi berkenaan kosong, mengapa PAS tidak mendahului saranannya sendiri dengan memberikan laluan kepada calon-calon yang mewakili BN untuk terus mewakili kedua-dua kawasan berkenaan sehingga pilihanraya umum yang akan datang? Adakah ini yang dikatakan orang, cakap tak serupa bikin?

Ada yang berpendapat, walaupun akan kalah, PAS harus memberikan tentangan kepada BN di kedua-dua kawasan DUN berkenaan agar tidak dikatakan bacol oleh pihak lawan. Benarkah persepsi sedemikian? Tentu kita masih ingat dalam pilihanraya kecil DUN Penanti (kalau saya tak silap) di Pulau Pinang, BN tidak menyertainya. Antara alasan BN ialah pilihanraya kecil berkenaan diadakan hanya sekadar untuk menyelesaikan masalah dalaman PKR di Pulau pinang sahaja. BN tidak pernah merasa bacol dengan keputusannya. Janggal benar apabila sebuah parti politik terbesar dan ternama seperti BN tidak menyertai mana-mana pilihanraya kecil, tetapi itulah yang pernah berlaku hampir 2 tahun lalu. Bagi saya, biarlah orang mengatakan bacol, daripada dicap sebagai rakus!

Ada juga yang berpendapat, penyertaan PAS dalam kedua-dua pilihanraya berkenaan lebih merupakan salah satu cara untuk berdakwah. Sebenarnya tanpa pilihanraya kecil pun PAS boleh berdakwah. Selama ini pun, PAS sudah biasa menganjurkan ceramah-ceramah politik walaupun di luar musimm pilihanraya kecil. Tidakkah cara itu juga boleh dianggap “berdakwah”? Bagi saya, tidak salah jika disimpulkan bahawa penyertaan PAS dalam kedua-dua pilihanraya kecil baru-baru ini lebih kepada untuk memenangi kerusi daripada medan untuk berdakwah.

Sejak dari awal lagi, BN sudah begitu yakin akan dapat mempertahankan kedua-dua kerusi dalam pilihanraya kecil baru-baru ini. Setelah keputusan rasmi diumumkan, ternyata keyakinan BN selama ini tidak sia-sia. Kemenangan yang diraih amat bergaya. Bahkan ia merupakan modal yang cukup berharga unttuk terus mendabik dada dan dijadikan bahan jajaan politik ke seluruh pelusuk negara.

Kemenangan lebih besar yang diraih dalam kedua-dua pilihanraya kecil berkenaan memberi peluang yang cukup luas bagi BN membuktikan kepada orang ramai bahawa sokongan khasnya orang Melayuterhadapnya semakin bertambah. Selanjutnya, BN terus mewar-warkan bahawa usaha transformasi yang dilakukan selama ini berkesan dan mendapat sokongan padu daripada segenap lapisan rakyat. Dari satu sudut, BN berhak untuk membuat dakwaan sedemikian kerana telah diberikan ruang yang luas oleh pihak lawan.

Dengan kemenangan yang dicapai, maka ada kemungkinan pilihanraya umum selanjutnya akan diadakan dalam tempoh terdekat. Kalaupun tidak pada tahun ini, kemungkinan besar ia akan diadakan pada tahun hadapan. Sudah tentu BN tidak akan melepaskan kesempatan yang ada dalam situasi yang semakin berpihak kepadanya untuk mengadakan pilihanraya umum secepat mungkin bagi melepaskan diri daripada badi hilang majoriti 2/3 di Dewan Rakyat dalam pilihanraya umum tahun 2008 lalu.

Sesungguhnya setiap yang berlaku ada sebab dan hikmahnya. Jika PAS gagal mengambil iktibar daripada lima kekalahan berturut-turut yang dialaminya, maka parti berkenaan akan dihukum dengan mengalaminya untuk ke sekian kalinya lagi.

Jika siri pilihanraya kecil dimulakan dengan kemenangan manis PAS di kerusi parlimen Kuala Terengganu pada awal tahun 2009 lalu, tetapi kekalahan PAS sebanyak lima kali berturut-turut dalam lima pilihanraya kecil yang terakhir menyebabkan kenangan manis berkenaan menjadi kian pahit. Agaknya inilah yang dikatakan orang, manis dipangkal, pahit di hujung.

Saya sekadar memerhati politik dari jauh sahaja.

Salam dari Kota Bharu.

No comments: